Beurs5 sep '12 11:31

Nieuw record benzineprijs

Auteur: Anne-Greet Haars

De benzineprijs heeft woensdag het hoogste niveau ooit bereikt. Aan de pomp is de adviesprijs van Euro95 nu 1,887 euro per liter, een cent meer dan dinsdag.

Het vorige prijsrecord stond op 1,886 euro per liter en dateerde van 6 april 2012.

De prijs van diesel bereikte vorige week al een recordhoogte en is woensdag met 0,2 cent toegenomen naar 1,531 euro per liter. De adviesprijs van een liter LPG is gelijkgebleven op het niveau van 0,851 euro.

“De olieprijzen staat niet extreem hoog, maar feit is wel dat de euro niet zo sterk is ten opzichte van de dollar. En ruwe olie koop je in dollars, dus dat maakt het wel wat duurder”, vertelt Paul van Selms, directeur van het consumentencollectief UnitedConsumers.

Prijsconcurrentie
“Feit is dat de prijzen op een hoog niveau liggen en dat prijsconcurrentie daardoor aan de tank enorm is. Pompstations hebben het op niet makkelijk: mensen rijden minder en tanken minder. Dat leidt tot nog meer prijsconcurrentie en nog meer korting aan de pomp”, zegt Van Selms.

UnitedConsumers stelt dagelijks brandstofprijzen vast op basis van de landelijke adviesprijzen van de vijf grootste oliemaatschappijen: Shell, BP, Esso, Texaco en Total. Eerdere analyses gaven aan dat de hoge benzineprijzen van de laatste tijd mede worden veroorzaakt door de aanhoudende onrust in het Midden-Oosten. Ook angst voor problemen in de olieproductie als gevolg van orkanen in de VS droeg bij aan de toegenomen kosten aan de pomp.

80 procent duurder in 10 jaar
De consument betaalt nu bijna een euro meer voor een liter benzine dan 10 jaar geleden, ofwel een stijging van 80 procent. Eind 2001 was de adviesprijs 1,05 euro per liter, zegt marktanalist Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers.

De grootste boosdoener van de hoge benzineprijs is volgens hem de Nederlandse overheid. Van Selms wijst erop dat het grootste deel van een liter benzine (57 procent, ofwel ruim 1 euro) nog altijd bestaat uit belasting. Dat is veel meer dan de olieproducerende landen en bedrijven als Shell of Total aan een liter brandstof verdienen.

Vicieuze cirkel
Veruit het grootste deel van de belasting is opgebouwd uit accijns. Doordat de overheid deze elk jaar aanpast aan de prijsinflatie, is er in de ogen van Van Selms een soort vicieuze cirkel ontstaan. "Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing wordt een vast percentage btw geheven. De btw-inkomsten stijgen hierdoor met de jaarlijkse accijnsverhogingen mee. Dat draagt weer bij aan de prijsinflatie, en dan begint het proces weer opnieuw", aldus de marktanalist.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen