Beurs8 dec '12 17:55Aangepast op 8 dec '12 18:35

Online aankoop vult kerstsok èn collectebus

Auteur: Melvin Captein

Met kerst voor de deur wordt er hevig gecollecteerd, terwijl het uitgavenpatroon omhoog schiet. Een nieuwe site stelt zowel cadeau-ontvangers als het goede doel tevreden, zonder dat de kosten oplopen.

Steeds meer cadeautjes voor de feestdagen worden online bij elkaar geshopt. De website goededoelenshopper.nl heeft een model bedacht waarbij tijdens het online shoppen kosteloos een donatie kan worden gedaan aan diverse goede doelen.

Geen extra kosten
De koper kiest zelf het goede doel waar zijn donatie naartoe gaat. Die komt niet uit eigen zak, maar uit het marketingbudget van de aangesloten webwinkel. De koper zelf maakt dus geen extra kosten.

De webwinkels maken dus minder omzet, maar toch denkt oprichter Ronald Buijs dat de gratis donatie voor hen voordelig werkt. "Als je voor dezelfde prijs als bij de concurrent het goede doel kunt steunen, onderscheidt je je van andere webwinkels."

Feestdagen
Volgens Buijs moeten goede doelen op zoek naar nieuwe initiatieven om geld in te zamelen. "Goede doelen hebben al jaren te maken met terugloop van subsidies, sponsering en donaties. Dit initiatief steunt hen om op innovatieve wijze extra donaties te verkrijgen." De site zelf genereert inkomsten via een kleine marge van het aankoopbedrag.

Momenteel zijn zo'n tweehonderd webwinkels en zeventig goede doelen aangesloten. Ondanks de feestdagen loopt het nog niet echt storm op de site, zegt Buijs. "De goede doelen moeten de echte promotie nog starten. Maar daarna hoop ik dat zij kunnen profiteren van de feestdagen."

Gerelateerde artikelen