'Reizigers moeten mogelijk weer meebetalen aan garantiefonds'
Als er nog meer faillissementen volgen in de reisbranche zullen consumenten voor het eerst sinds 1999 bij het boeken van een reis weer een bijdrage moeten leveren aan de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
Dat zegt Steven van der Heijden, CEO van reisorganisatie TUI Nederland, tegen BNR's Paul van Liempt. "Het probleem van het fonds is dat er op een gegeven moment weer betaald zal moeten worden voor die garantie. Tot 1999 betaalden reizigers een bijdrage bij het boeken van een vakantiereis een bijdrage voor het garantiefonds. In 1999 was het fonds groot genoeg om zichzelf te bedruipen, maar nog een paar faillissementen en we zullen helaas weer terug moeten naar een situatie dat consumenten weer moeten betalen voor die garantie."
Het gaat dan om een bedrag van 3 tot 5 euro per reis, zegt Van der Heijden. Dat is een klein bedrag, erkent hij. "Maar het is juist zo jammer dat door faillissementen dat garantiefonds zo uitgehold wordt en die dienst niet meer gratis kan worden aangeboden. Maar ja, in iedere branche betaalt uiteindelijk de consument de rekening."
Aandacht
De kans dat het merk Holland International binnen een tot drie jaar verdwijnt is vrij groot, zegt Van der Heijden. "In deze tijd waarin je toch een rechtstreekse band met de consument hebt, werkt één merk waar je je volledige aandacht aan kunt besteden toch veruit het best. Zeker als het gaat om zo'n power brand, een airline die Arke Fly heet én een reisorganisatie die Arke heet, heeft de voorkeur."
Bovendien is Holland International al lang geen zelfstandige organisatie meer, maar een functionele organisatie, die meerdere merken bedient vanuit dezelfde fabriek. En dat betekent dat er bij het teloorgaan van Holland International geen enkele baan verloren zal gaan."