BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Pomphouders: 'Laadpalen langs snelweg moeten weg'

  • BNR Webredactie
donderdag 27 juni 2013, 6:51 Update: donderdag 27 juni 2013, 8:46
Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive, begrijpt de pomphouders wel. "Het is hun bestaande business, die op lange termijn wat gaat voelen van de ontwikkelingen in het elektrische rijden." ANWB-directeur Guido van Woerkom: "Er komt een nieuwe partij bij, omdat de bestaande brandstofleveranciers een beetje schouderophalend naar de ontwikkelingen hebben gekeken." Voorzitter Petra van Stijn van Beta: "Ik vind het een rare manoeuvre om er opeens andere partijen bij te betrekken, terwijl de pomphouders langs de snelweg enorme investeringen hebben gedaan."

Er mogen langs de snelweg géén snelle laadpalen voor elektrische auto's komen. Dat eist een groep zelfstandige benzinepomphouders in een kort geding tegen de staat. Ze vinden het oneerlijke concurrentie. Volgens de pomphouders zijn zij de enige die brandstof en energie mogen verkopen langs de rijksweg.

Volgens de pomphouders zijn zij de enigen die langs de rijksweg brandstof en energie mogen verkopen. De oliemaatschappijen hebben namelijk in een overeenkomst met de overheid afgedwongen dat zij tot 2024 exclusiviteit hebben op alle locaties langs de snelweg op het verkopen van brandstoffen (de benzinewet). Dit grijpen de benzinepomphouders nu aan om te betogen dat elektriciteit ook een brandstof is.

'Rare manoeuvre'
Petra van Stijn, voorzitter van belangenvereniging Beta van tankstations, vindt het oneerlijke concurrentie, omdat de exploitanten van de laadpalen geen huur hoeven te betalen. Zij zegt op BNR: "Ik vind het een rare manoeuvre om er opeens andere partijen bij te betrekken, terwijl de pomphouders langs de snelweg enorme investeringen hebben gedaan en hoge afdrachten betalen aan Waterstaat. Dan vind ik het een heel merkwaardige gang van zaken dat zich via de achterdeur nieuwe partijen aanbieden."

Van Stijn benadrukt: "De exploitanten moeten enorme bedragen betalen om hun tankstation te exploiteren, dus ze hebben heel hoge kosten en investeringen."

Eigen schuld
Guido van Woerkom, directeur van de ANWB, is het totaal niet met de pomphouders eens. "Er komt een nieuwe partij bij, omdat de bestaande brandstofleveranciers een beetje schouderophalend naar de ontwikkelingen hebben gekeken. Dan gaan andere ondernemers ermee aan de slag. Die moet je vervolgens niet gaan verwijten dat ze inspelen op marktkansen."

Volgens hem hebben de pomphouders te veel gekeken naar 'hun eigen bedoelinkje: het verkopen van brandstof'. "Dat is ook heel erg belangrijk, maar ik heb geen goed alternatief gehoord en het ondernemerschap in de elektrische sector moeten we ook stimuleren en belonen."

Milieu
Van Woerkom vindt dat de laadpalen er dan ook sowieso moeten komen. "Als je elektrisch rijden wil bevorderen, en dat willen we met het oog op het milieu en de luchtkwaliteit, dan moet er ook snel opgeladen kunnen worden. En de beste plek ervoor is langs de snelweg."

Geen commentaar
De groep van 26 pomphouders achter het kort geding was niet bereikbaar voor commentaar. De zaak dient over twee weken. 

Autoelektrischoplaadpuntsnelweg
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Het afscheid van Joop Donkervoort

Auto-Update | Joop Donkervoort stopt

Maakbedrijven vrezen verlies r&d-budget

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play