Beurs8 nov '13 14:05

Muziekindustrie moet het hebben van evenementen

Auteur: Marjan van den Berg

Met muziekverkoop verdienen artiesten allang geen goede boterham meer. Van de ruim 700 miljoen euro die Nederlanders vorig jaar uitgaven aan muziek, ging driekwart naar live muziekevenementen.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau PwC. Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC: “Je ziet dat de grote artiesten het veel meer moeten hebben van concerten omdat de bestedingen aan cd’s en streams steeds teruglopen.”

Paradoxaal
Ondanks het economisch zware weer waarin we verkeren, geven we aan concerten, festivals en dance-events flinke bedragen uit. “Het is een beetje paradoxaal met de economische tijden waarin wij leven, maar je ziet bij de grote artiesten – Rihanna, noem ze maar op – dat het binnen no time uitverkocht is. En het zijn zeker geen goedkope tickets”, zegt Van Eeden.

Het zijn met name de grootschalige evenementen die van de ontwikkeling weten te profiteren. Kleinere evenementen die afhankelijk zijn van subsidies, krijgen het juist steeds zwaarder.

Groter en meer
Daarbij komt dat de grootschaligheid steeds verder toeneemt. Van Eeden: “De grote evenementen worden alleen maar groter - de Zwarte Cross met 150.000 bezoekers – het wordt alleen maar meer.”

Het aantal van zulke mega-evenementen groeit volgens de mediaspecialist ook. “Tien jaar geleden hadden we maar drie dansfestivals in Nederland. Vandaag tellen we er tientallen: Indian Summer, Loveland, Sensation, zo vanaf 30 euro per ticket. Dat bij elkaar is tegenwoordig goed voor zo’n 50 miljoen per jaar en daar zien wij de komende jaren alleen maar groei in.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen