
"Deze KLM moet honderd jaar worden. En het kan niet zo zijn, want dat zou echt dramatisch zijn, dat KLM als nationale trots verloren zou gaan. Alles wat daar voor nodig is moeten we doen, maar het moet dan wel met een goed plan onderbouwd zijn. Als het beste plan is dat KLM los moet van Air France, moet je daar serieus naar kijken. Maar ik denk niet dat dat de oplossing is", zegt Laarveld op BNR.
Door het zwarte verlies moet er flink bezuinigd worden bij de luchtvaartmaatschappij. Als dat niet gebeurt, hangt het luchtvaartbedrijf een faillissement boven het hoofd.
Geen antwoord op low cost carriers
“Het
is zorgwekkend. Air France-KLM lijdt forse verliezen", stelt ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Technische Universiteit Twente vast. "Nou is de luchtvaart
al nooit een vetpot, dus men is er niet de enige in. Maar het probleem is dat, dat
heeft de pilotenstaking ook aangetoond, het voor KLM moeilijk is een
antwoord te vinden op de lage kosten maatschappijen. Daar komt nog eens bij dat
zij binnenkort ook langere afstanden gaan vliegen - dat
is zelfs al aan de gang. Op die lange afstandsroutes maken
luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways juist
hun winsten. En men heeft eigenlijk nog geen goed antwoord daarop.”
Een stand-alone voor KLM is 'zeker niet zomaar veel beter', vindt Heerkens. “Ten eerste is het geen fusie maar een overname geweest.
Dus Air France is gewoon de baas bij KLM en zal het niet goed vinden als KLM
alleen verder gaat. Dat zal men alleen goed vinden als er een koper is die het
geld daarvoor zal neertellen, omdat KLM nou net het onderdeel van Air France is
dat het beste loopt."
Te kleine thuismarkt
Daar
komt bij, zegt Heerkens, ‘dat het vinden van een nieuwe partner een proces van
jaren is’. “Aansluiten bij een nieuwe alliantie is ook een proces van jaren. KLM
is ook gebonden aan de alliantie met Delta en Air France samen. Een overname
door Delta kan niet zomaar omdat het een maatschappij uit een ander handelsblok
is, niet uit de EU. En zelfstandig voortbestaan is erg gevaarlijk voor een
maatschappij uit een klein land met een op zich kleine thuismarkt. Dan kan je
niet op tegen alle grote allianties om je heen.”