BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Beurs

'Onderzoek naar kansen stand-alone KLM'

  • BNR Webredactie
maandag 27 oktober 2014, 13:41

KLM krijgt te maken met een half miljard verlies door stakingen bij Air France. Kan KLM niet alleen verder? Vakbond De Unie ziet een stand-alone als een mogelijkheid. Swen Laarveld van de vakbond vindt dat er naar alle opties gekeken moet worden, zo zegt hij op BNR.

"Deze KLM moet honderd jaar worden. En het kan niet zo zijn, want dat zou echt dramatisch zijn, dat KLM als nationale trots verloren zou gaan. Alles wat daar voor nodig is moeten we doen, maar het moet dan wel met een goed plan onderbouwd zijn. Als het beste plan is dat KLM los moet van Air France, moet je daar serieus naar kijken. Maar ik denk niet dat dat de oplossing is", zegt Laarveld op BNR.

Door het zwarte verlies moet er flink bezuinigd worden bij de luchtvaartmaatschappij. Als dat niet gebeurt, hangt het luchtvaartbedrijf een faillissement boven het hoofd.

Geen antwoord op low cost carriers
“Het is zorgwekkend. Air France-KLM lijdt forse verliezen", stelt ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Technische Universiteit Twente vast. "Nou is de luchtvaart al nooit een vetpot, dus men is er niet de enige in. Maar het probleem is dat, dat heeft de pilotenstaking ook aangetoond, het voor KLM moeilijk is een antwoord te vinden op de lage kosten maatschappijen. Daar komt nog eens bij dat zij binnenkort ook langere afstanden gaan vliegen - dat is zelfs al aan de gang. Op die lange afstandsroutes maken luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways juist hun winsten. En men heeft eigenlijk nog geen goed antwoord daarop.”

Een stand-alone voor KLM is 'zeker niet zomaar veel beter', vindt Heerkens. “Ten eerste is het geen fusie maar een overname geweest. Dus Air France is gewoon de baas bij KLM en zal het niet goed vinden als KLM alleen verder gaat. Dat zal men alleen goed vinden als er een koper is die het geld daarvoor zal neertellen, omdat KLM nou net het onderdeel van Air France is dat het beste loopt."
 

Te kleine thuismarkt
Daar komt bij, zegt Heerkens, ‘dat het vinden van een nieuwe partner een proces van jaren is’. “Aansluiten bij een nieuwe alliantie is ook een proces van jaren. KLM is ook gebonden aan de alliantie met Delta en Air France samen. Een overname door Delta kan niet zomaar omdat het een maatschappij uit een ander handelsblok is, niet uit de EU. En zelfstandig voortbestaan is erg gevaarlijk voor een maatschappij uit een klein land met een op zich kleine thuismarkt. Dan kan je niet op tegen alle grote allianties om je heen.”

Air FranceBeursKLM
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

KLM verhoogt alle lonen met 5 procent wegens inflatie

Mooi kwartaal voor Ahold; koers daalt

Ruim 40.000 boete voor KLM

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Het Faillissement | Reinout Vriesendorp

Megalomane mannen en social media

#128: Jeroen Akkermans ziet een patroon in de door Rusland gevoerde oorlogen

Oekraïne-update maandag, dag 82

Opinie | Stille staatsgreep

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden