
Ahold meldde donderdag een omzet van 7,4 miljard euro over het tweede kwartaal. Dat is 4 procent lager dan een jaar eerder, of 1 procent als nadelige wisselkoersen buiten beschouwing worden gelaten. Het onderliggende bedrijfsresultaat nam met 15,5 procent af tot 288 miljoen euro. De nettowinst was met 147 miljoen euro bijna 29 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2013.
Stabiel marktaandeel
In Nederland nam de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met bijna 2 procent af. Volgens Ahold gaven klanten per bezoek aan Albert Heijn ook vorig kwartaal minder uit dan voorheen. Het WK voetbal bracht daarin geen verandering. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland bleef stabiel, de onderliggende winstmarge was met 5 procent echter een half procentpunt lager dan een jaar eerder.
In de VS, wat betreft omzet de grootste markt van Ahold, gingen de vergelijkbare verkopen met 0,5 procent vooruit. De totale omzet zakte echter, mede door de sterke euro, met 6 procent naar 4,4 miljard euro. In de VS ging marktaandeel verloren, vooral in de staat New England bij de keten Giant Landover.
De omzet bij de supermarkten in Tsjechië ging met 9 procent omlaag. Het onderliggende bedrijfsresultaat bleef daar wel stabiel. Dit resultaat zakte in Nederland en de VS met respectievelijk 10 en 19 procent.
Bezuinigingen
Ahold probeert de moeilijke marktomstandigheden met bezuinigingen te bestrijden. In dat kader werd afgelopen kwartaal een reorganisatie doorgevoerd op het hoofdkantoor en werd de commerciële afdeling gestroomlijnd. Het bedrijf hield vast aan de verwachting dat het programma dit jaar bijna 300 miljoen euro aan besparingen oplevert.