Air Miles gaat in mobiele telefonie
Air Miles gaat in zee met een telecomaanbieder. Dat zegt directeur Erik van Essen van Air Miles Nederland op BNR.
De directeur van het spaarsysteem dat twintig jaar bestaat, zegt in gesprek met Paul van Liempt dat Air Miles actief zoekt naar nieuwe mogelijkheden om het 'assortiment' mee uit te breiden. "Wij denken dat het heel kansrijk zou zijn als we een mobiele telefoniepartij in ons programma zouden hebben. Of een kabelaar: zeg maar de Ziggo’s en de UPC’s. Die hebben we op ons netvlies en daar zijn we verkennende gesprekken mee aan het voeren."
Markt verkennen
"We zijn de markt aan het verkennen om goed te snappen hoe de markt van mobiele telefonie het werkt", gaat hij verder. "We denken dat het zou kunnen werken, omdat er heel veel bedrijven zijn die op prijs met elkaar concurreren. Wij zoeken nu juist die waardetoevoeging door een beloningsprogramma te creëren. Daarbij zeggen we: hoe meer je gebruikt, hoe vaker je komt, hoe trouwer je bent aan het merk- hoe beter we je belonen. Daar zou, ook in de mobiele telefonie een concurrentievoordeel kunnen worden behaald. Dat wijzen de eerste gesprekken ook wel uit."
Kopiëren
Groot voordeel voor Air Miles, dat al samenwerkt met bedrijven als Albert Heijn, V&D en Shell, is dat het systeem voor concurrenten niet te kopieren is, aldus Van Essen. "Sommige partijen hebben zelf een loyaliteitsprogramma en lopen er dan tegenaan dat hun concurrenten dat kopiëren. Dat kan natuurlijk heel makkelijk. Met Air Miles is dat heel lastig. Er is geen enkel programma dat in de buurt komt. In Nederland tenminste. In het buitenland zie je vaak dat één loyalty-programma de overhand heeft.