Beurs4 dec '13 07:03Aangepast op 4 dec '13 09:47

Mogelijk duizenden banen weg bij Achmea

Auteur: Thijs Baas

De vierduizend banen die bij verzekeraar Achmea verdwijnen, zullen het hele bedrijf raken. Dat zegt bestuursvoorzitter Willem van Duijn tegen BNR.

Verzekeraar Achmea, bekend van onder meer Centraal Beheer, Agis en Interpolis, kondigt een grote reorganisatie aan. De verzekeraar bevestigt dat er vierduizend banen op de tocht staan. De vakbonden reageren stuk voor stuk verbaasd op de omvang van de maatregelen.

Consumentengedrag
Bestuursvoorzitter Willem van Duijn verwacht dat hij goed zaken kan doen met de vakbonden voor een sociaal plan, zegt hij tegen BNR. "Ik kan me de opmerkingen van de bonden voorstellen, maar dat is geen juist beeld. Wij hebben de laatste tijd een enorme wijziginig gezien in het consumentengedrag, die steeds meer via internet doen. Wij willen ons bedrijf aanpassen aan het gedrag van mensen en daarom deze wijzigingen. Eerder was de reorganisatie vooral ingegeven door de crisis. Wij kijken gewoon weer vooruit en passen onze organisatie aan.

"Het raakt de hele organisatie. We kijken hoe we onze klanten via internet kunnen bedienen, maar het raakt het hele bedrijf Ik ga ervan uit dat we in het goede contact met de bonden kunnen uitbouwen. Ze zijn goed op de hoogte. Ik begrijp dat zij een eigen afweging maken, maar ik ben ervan overtuigd dat we tot afspraken kunnen komen."

Bij een eerdere bezuininging gingen al 2.500 banen verloren. De nettowinst van Achmea in de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg 123 miljoen euro. De raad van bestuur wilde nog geen commentaar geven.

Geen verrassing
Voor Peter Ruys, directeur van zorgkiezer.nl, komt de forse reorganisatie niet als een volslagen verrassing. "Duizenden banen, dat hakt er fors in. Er komt minder premiegeld binnen en de verzekeraar moet toch zorgen dat de kosten en baten op orde blijven." Of ook andere verzekeraars er ook aan moeten geloven, dat kan Ruys nog niet goed overzien. "Het is duidelijk dat als de grote wat moet doen, anderen dat ook moeten."

Ike Wiersinga van de CNV Dienstenbond vindt dat Achmea qua planning de plank behoorlijk mis slaat. "Het klinkt een beetje raar vanuit een vakorganisatie, maar als Achmea twee jaar geleden had gezegd dat ze vijf jaar de tijd zouden nemen voor een reorganisatie, hadden we meer werknemers van werk naar werk kunnen helpen. Daarvoor is de drie jaar die nu overblijft te kort. Onze grote inzet is om mensen van werk tot werk te begeleiden."

Toekomst
Karin Heynswijk van de vakbond FNV is bezorgd over de toekomst van het Achmea-personeel. "Niet zozeer over dat er iets zou gebeuren, maar dat het zo omvangrijk zou zijn, dat is wel heftig. Online is één van de redenen. Er zijn meer zaken die van invloed zijn, zoals de kosten die aan verzekeren verbonden zijn." FNV is wel van tevoren geïnformeerd, bevestigt Heynswijk.

Het wachten is wat Heynswijk betreft op de precieze invulling van de plannen. "Het sociaal plan moet er op termijn goed staan, met een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Het wordt steeds lastiger om mensen van werk naar werk te helpen. Mensen zullen steeds meer op de externe arbeidsmarkt naar werk moeten zoeken.

Nieuwe bezuinigingsronde
Bestuursvoorzitter Willem van Duin liet begin dit jaar al weten dat een nieuwe bezuinigingsronde van 200 miljoen euro noodzakelijk was. Meer banenverlies sloot hij daarbij niet uit. Steeds meer klanten doen hun zaken via internet. Klanten sluiten minder aanvullende zorgverzekeringen af en verhogen het eigen risico, waardoor de verzekeraar minder premie-inkomsten biinnenkrijgt.

"De aanpassingen vormen een nieuwe episode in de geschiedenis van onze groep. Onze acht miljoen klanten doen steeds meer online en willen zo ook hun verzekeringen regelen. Daarom versnellen we onze aanpassingen en investeren we meer in onze klantgerichtheid en online klantbediening. Zo blijven wij ook in de toekomst wie wij zijn: een coöperatieve verzekeraar met ijzersterke merken die op een moderne manier in contact staan met hun klanten."

Momenteel stappen ongeveer 50 procent meer mensen voor een selectpolis, zegt Ruys. "Mensen maken een rekensom en kijken naar hun zorgkosten van het afgelopen jaar. Ze moeten de eerste 360 euro volgend jaar toch uit eigen zak betalen, dus dan is de 300 euro korting op de premie snel verdiend."

Inge de Vries, bestuurder bij De Unie, is “onaangenaam verrast” dat de directie niet op voorhand bereid is om ervoor te zorgen, dat het huidige sociaal plan ook gaat gelden voor al het boventallige personeel dat vanaf de tweede helft 2014 werkloos wordt. "Dit wordt vanmiddag in het overleg over de nu aangekondigde sanering onze inzet. Onze achterban verwacht dat het huidige sociaal plan verlengd word."

Op dit moment heeft het verzekeringsconcern met totaal 17.000 werknemers een sociaal plan waar in voorkomende gevallen iedereen in de eerste helft van 2014 nog op terug kan vallen. "Omdat het om zoveel arbeidsplaatsen gaat, moeten we er rekening mee houden, dat de medewerkers te maken zullen krijgen met gedwongen ontslagen”.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen