Apple blijft 'meest waardevolle merk'
Hoewel de aandelenkoers in het afgelopen jaar sterk is gedaald, is Apple voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf nu 185 miljard dollar waard, 1 procent meer dan een jaar geleden.
De aantrekkingskracht van het merk Apple bij consumenten is onverminderd groot, zegt directeur Rob van Benthem van Millward Brown Nederland. "In tijden van crisis en economische turbulentie hechten mensen aan merken die aan hun behoeften voldoen en waar men een goed gevoel bij heeft.''
Google eindigt dit jaar als tweede met een waarde van bijna 114 miljard dollar. Andere merken die goed scoren zijn IBM (112,5 miljard), McDonalds (90,3 miljard), Coca Cola (78,4 miljard) en Microsoft (69,8 miljard).
Bier
Het meest waardevolle Nederlandse merk is Heineken. De waarde van het label wordt geschat op ruim 8 miljard dollar. Dat is 36 procent hoger dan vorig jaar. Heineken is daarmee het derde biermerk ter wereld, achter het Amerikaanse Bud Light en Budweiser.
Biermerken zijn, vergeleken met vorig jaar, relatief het sterkst in waarde gestegen, stelt Millward Brown. Dat komt vooral door groeiende verkoopcijfers in Azië en Zuid-Amerika. Heineken werd bovendien enorm geholpen door reclame in de James Bond-film Skyfall en bij voetbalwedstrijden in de Champions League.