BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Beurs

Meer grote vrachtschepen, maar te weinig werk

  • Anne-Greet Haars
donderdag 17 januari 2013, 11:12
Ard-Jan Kooren : "Er zijn weer reders die containerschepen willen bestellen, terwijl de volumes er niet zijn." Ard-Jan Kooren (Kotug International): “De sleepboten die we in zetten zijn sterker en wendbaarder dan die van onze concurrenten."

Er komen steeds méér grote vrachtschepen bij in Nederland, maar er is te weinig werk voor de sector. Dat zegt Ard-Jan Kooren, Havenman van het Jaar en topman van Kotug International op BNR.

Containerschepen vertrekken geregeld met een minimale vracht; soms is maar ééntiende van de totale opslagcapaciteit bezet. De branche staat onder druk en toch worden er meer schepen besteld, tot verbazing van Kooren: “Een aantal reders gaat dit niet redden. Ze moeten stoppen met schepen te bestellen. Er zijn weer reders die containerschepen willen bestellen, terwijl de volumes er niet zijn. Ik zou dat niet doen. Er moet een goede balans komen tussen het ladingaanbod en wat ze kunnen vervoeren aan boord.”

En omdat het niet goed gaat met de containerrederij, staat er druk op de tarieven. "Die druk komt ook weer terug naar de dienstverleners, waaronder de sleepdiensten. Dus dat is een leuk spel tussen de reders en de dienstverleners, om daar goed uit te komen.”

Goederenoverslag
De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is afgelopen jaar - ondanks de kwakkelende economie - met 1,7 procent toegenomen. Nog nooit werden er zoveel goederen overgeslagen in de Rotterdamse haven. Maar deze groei betekent niet dat Kotug met 1,7 procent is gegroeid. En ook dat heeft te maken met de grotere vrachtschepen. "De groei van de volumes in de haven wil niet automatisch zeggen dat er ook meer zeeschepen binnenkomen. Je ziet een trend dat de zeeschepen groter worden, dus er komt meer volume met relatief minder schepen de Rotterdamse haven binnen.”

Tweede Maasvlakte
De Rotterdamse haven is enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. Kooren vertelt dat ze goede contacten hebben met de regionale overheid. "We praten over de ontwikkelingen en uitbreiding van de Rotterdamse haven. De Tweede Maasvlakte is daar een goed voorbeeld van.”

Kooren vervolgt: “De Tweede Maasvlakte is niet alleen belangrijk voor mij, maar voor het Nederland. Die zorgt ervoor dat het havencomplex van Rotterdam met 20 procent vergroot zal worden. De Rotterdamse haven zat langzamerhand vol. Als de Tweede Maasvlakte klaar is in 2014, zullen er niet opeens allemaal bedrijven staan. Stapje voor stapje zal het volgebouwd worden."

Innovatie
Volgens Kooren kan Kotug zich onderscheiden omdat het een heel innovatief bedrijf is. Bij de ontvangst van zijn prijs 'Havenman van het Jaar' werd hij hiervoor ook geprezen. “De sleepboten die we inzetten zijn sterker en wendbaarder dan die van onze concurrenten. We kunnen een zeeschip vaak assisteren met minder sleepboten en een klant betaalt per sleepboot. Door dat pakket aan te bieden aan diverse internationale rederijen voor diverse havens, zijn de klanten geïntereseerd."

En de innovatie wordt doorgezet: "We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een bepaald sleepsysteem waardoor je gebruik kan maken van lichte draden in plaats van staaldraden, die niet makkelijk kapot gaan."

Ard-Jan KoorenEconomieHavenRotterdam
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Britten stelen uit supermarkten door inflatie

'Kabinet laat minimumloon eerder stijgen; AOW ook verhoogd'

Ondanks oorlog groeit Russische economie

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

Opinie | Het transmissiemechanisme van een laag rentebeleid

#129 ‘WIT WORDT WEGGEDRUKT’

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden