Meer grote vrachtschepen, maar te weinig werk
Er komen steeds méér grote vrachtschepen bij in Nederland, maar er is te weinig werk voor de sector. Dat zegt Ard-Jan Kooren, Havenman van het Jaar en topman van Kotug International op BNR.
Containerschepen vertrekken geregeld met een minimale vracht; soms is maar ééntiende van de totale opslagcapaciteit bezet. De branche staat onder druk en toch worden er meer schepen besteld, tot verbazing van Kooren: “Een aantal reders gaat dit niet redden. Ze moeten stoppen met schepen te bestellen. Er zijn weer reders die containerschepen willen bestellen, terwijl de volumes er niet zijn. Ik zou dat niet doen. Er moet een goede balans komen tussen het ladingaanbod en wat ze kunnen vervoeren aan boord.”
En omdat het niet goed gaat met de containerrederij, staat er druk op de tarieven. "Die druk komt ook weer terug naar de dienstverleners, waaronder de sleepdiensten. Dus dat is een leuk spel tussen de reders en de dienstverleners, om daar goed uit te komen.”
Goederenoverslag
De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is afgelopen jaar - ondanks de kwakkelende economie - met 1,7 procent toegenomen. Nog nooit werden er zoveel goederen overgeslagen in de Rotterdamse haven. Maar deze groei betekent niet dat Kotug met 1,7 procent is gegroeid. En ook dat heeft te maken met de grotere vrachtschepen. "De groei van de volumes in de haven wil niet automatisch zeggen dat er ook meer zeeschepen binnenkomen. Je ziet een trend dat de zeeschepen groter worden, dus er komt meer volume met relatief minder schepen de Rotterdamse haven binnen.”
Tweede Maasvlakte
De Rotterdamse haven is enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. Kooren vertelt dat ze goede contacten hebben met de regionale overheid. "We praten over de ontwikkelingen en uitbreiding van de Rotterdamse haven. De Tweede Maasvlakte is daar een goed voorbeeld van.”
Kooren vervolgt: “De Tweede Maasvlakte is niet alleen belangrijk voor mij, maar voor het Nederland. Die zorgt ervoor dat het havencomplex van Rotterdam met 20 procent vergroot zal worden. De Rotterdamse haven zat langzamerhand vol. Als de Tweede Maasvlakte klaar is in 2014, zullen er niet opeens allemaal bedrijven staan. Stapje voor stapje zal het volgebouwd worden."
Innovatie
Volgens Kooren kan Kotug zich onderscheiden omdat het een heel innovatief bedrijf is. Bij de ontvangst van zijn prijs 'Havenman van het Jaar' werd hij hiervoor ook geprezen. “De sleepboten die we inzetten zijn sterker en wendbaarder dan die van onze concurrenten. We kunnen een zeeschip vaak assisteren met minder sleepboten en een klant betaalt per sleepboot. Door dat pakket aan te bieden aan diverse internationale rederijen voor diverse havens, zijn de klanten geïntereseerd."
En de innovatie wordt doorgezet: "We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een bepaald sleepsysteem waardoor je gebruik kan maken van lichte draden in plaats van staaldraden, die niet makkelijk kapot gaan."