De Nederlandse molens, klompen en tulpen worden steeds populairder. Uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen blijkt dat ruim elf miljoen toeristen vorig jaar Nederland bezochten. Dat is een stijging van drie procent. Daarmee was 2011 een recordjaar.
Buren
Jos Vranken, algemeen directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen: "Bezoekers uit onze buurlanden hebben de iconen al gezien, zoals de kust, de stad en onze cultuur. Duitsers en Belgen komen nu graag naar de kust." Bovendien maakt de relatief zwakkere euro Nederland
aantrekkelijker en groeit de reizigersstroom uit de opkomende landen nog
steeds.
BRIC-toeristen
"Voor een Rus of Chinees die voor het eerst gaan, zijn tulpen weer een belangrijke reden om te komen, zegt Vranken. "Maar die hebben ook een bovengemiddelde interesse in winkelen en geven veel geld uit. Bezoekers uit de BRIC-landen profiteren van de goede verbindingen die Schiphol heeft. We richten ons dan ook bewust op hen."
4,5 miljard
De bijna 400.000 meer bezoekers die hier het afgelopen jaar
verbleven, brachten 160 miljoen euro extra in het laatje op een totaal
van 4,5 miljard euro. Vranken verwacht dit jaar nog meer toeristen
Werkgelegenheid
Het blijft volgens Vranken wel belangrijk om goede service te verlenen, willen we toeristen blijven trekken. "En dat is tegelijk weer goed voor de werkgelegenheid."