Beurs24 jul '12 08:44Aangepast op 24 jul '12 09:17

TomTom slaat met PSA-deal andere weg in

Auteur: Pieter van den Akker

TomTom sluit een grote deal met Peugeot en Citroën voor het leveren van inbouwapparatuur. Dat zegt CEO Harold Goddijn van TomTom op BNR.

"We hebben een contract gesloten voor het leveren van ingebouwde navigatieoplossingen in het hele wagenpark van Peugeot en Citroën", vertelde Goddijn dinsdag in BNR Meindert Schut. "Het gaat in de hele autobranche slecht. Ook die hebben last van economische tegenwind, er is sprake van overcapaciteit in de hele branche. PSA is er uiteraard niet immuun voor, maar het is een belangrijke speler in de Europese markt. We zijn verheugd dat we daar strategisch dingen samen mee gaan doen."

Transitie
Hij ging verder: "We zijn bezig met een transitie: meer omzet genereren uit nieuwe diensten en producten. Met name uit licensiecontracten in de auto-industrie", verwees Goddijn naar de deal met de Franse autogroep PSA. "We blijven doorwerken aan die transitie."

Omzet 17 procent lager
Goddijn reageerde ook op de vandaag gepubliceerde cijfers. De omzet en winst bij Tom Tom blijven dalen. De omzet daalt 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daar staat een nettowinst van 9 miljoen euro tegenover, in vergelijking met een fors verlies  in dezelfde periode in 2011.

"We hebben behoorlijk last gehad van dalende consumentenbestedingen, met name in Zuid-Europa", lichtte Goddijn toe. "We hebben daar behoorlijk minder omzet kunnen boeken. Verder was het redelijk in lijn met hoe we het jaar gepland hebben en hoe we het hadden verwacht."

Zwakke economie
TomTom heeft in het tweede kwartaal aanzienlijk minder consumenten voor zijn navigatiediensten weten te interesseren. Het bedrijf liet in een schriftelijke verklaring weten: "De zwakke economie blijft een negatief effect hebben op de vraag naar onze producten. Vooral bij consumenten neemt de vraag naar elektronica en nieuwe auto's af." Het bedrijf handhaaft wel de verwachting dat de winst per aandeel dit jaar circa 0,35 euro zal bedragen op een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.

De onderneming haalde een nettowinst van 9 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2011 leed TomTom nog een nettoverlies van 489 miljoen euro vanwege een last van 512 miljoen euro. De omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro. Analisten rekenden voor het afgelopen kwartaal in doorsnee op een nettowinst van 6,1 miljoen euro en een omzet van 272 miljoen euro.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen