Beurs4 jun '12 07:56Aangepast op 4 jun '12 11:50

Porno-industrie houdt winst niet overeind

Auteur: Anne-Greet Haars

De crisis laat ook de seksindustrie niet onberoerd. We kopen minder seksspeeltjes, laten pikante dvd's liggen en ook de uitdagende onderbroeken vliegen niet meer onder of over de toonbank.

Op internet stikt het van de gratis sekskanalen. Ideaal voor wie snel aan haar of zijn gerief wenst te komen. Voor veel professionele pornoacteurs is het schrapen, vooral door de concurrentie van de hobbyisten die hun zelfgemaakte filmpjes gewoon online zetten.

De industrie is al lang niet meer wat ‘ie geweest is, zegt Hanni Jagtman (oprichter Mail & Female, een bekende Amsterdamse sekswinkel). “De toestand in de porno-industrie is rampzalig. De industrie moet volledig geheroriënteerd worden of besluiten dat hun tijd voorbij is.”

Ontwikkelingen
Tijd voor bezinning dus. Volgens Jagtman moet je vandaag de dag als seksondernemer alle ontwikkelingen goed blijven volgen. De snelle gelegenheidsseks maakt plaats voor kwaliteit. En dus doen de designartikelen het nu erg goed in de sekswinkel. “Wat er is gebeurd is een enorme emancipatie van vrouwen heeft plaats gevonden. Dat heeft ook tot gevolg dat vrouwen zelfbeschikking over haar seksualiteit opeisen.”

Die vrouwen willen mooie en verantwoorde producten. De kennis en informatie halen ze niet meer uit vieze boekjes en van pornovideo’s. Die tijd ligt achter de vrouwen, volgens Jagtman.

Innoveren
Kortom: seksbedrijven moeten hun bakens verzetten en op zoek naar nieuwe manieren op te cashen. Bijvoorbeeld via seksworkshops. “Daar begint het mee; kennis hebben van seksualiteit. Dan kan je veel beter komen tot eigen keuzes, want we weten eigenlijk nog veel te weinig over seks. Het blijft een onderwerp van groot taboe en dit is dan een plaats om vrij over seks te praten.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen