Beurs26 feb '14 11:25Aangepast op 26 feb '14 13:56

ING: geen dubbele overboekingen

Auteur: BNR Webredactie

Bij ING zijn dinsdag tijdens de storing bij het internetbankieren geen dubbele overboekingen gemaakt. Dat heeft een woordvoerder een dag later laten weten.

Klanten kunnen dinsdag wel de indruk hebben gekregen uit hun rekeningoverzicht dat zij twee keer of meerdere malen geld naar dezelfde begunstigde hadden overgemaakt. "Voor dat ongemak bieden wij onze excuses aan. Het rekeningoverzicht geeft vanaf 10.30 uur woensdagochtend het juiste beeld weer'', aldus de woordvoerder.

ING kampte dinsdag urenlang met een storing tijdens het internetbankieren. Tijdens die storing leek het erop dat de app voor mobiele bankieren toch werkte. Klanten werden daarbij mogelijk op het verkeerde been gezet door de foutmededeling 'Probeer het opnieuw'.

Dubbele afboekingen
Verwarring alom over de gevolgen van een storing bij het internet-bankieren bij ING. Vanochtend leek er sprake te zijn van dubbele afboekingen bij mensen die gisteren probeerde geld over te schrijven via internet-bankieren. ING reageerde daarop door te zeggen dat dat een probleem was van de klant, en niet van de bank, dus dat de klant zelf het teveel betaalde geld moet terughalen. Nu komt de bank daarop terug: er is nogal ongelukkig gecommuniceerd, want er zijn géén dubbele afboekingen gedaan; er is waarschijnlijk juist helemaal niéts afgeschreven, zegt Arjen Boukema, woordvoerder van ING

Boukema garandeert dat alles wat sinds vanochtend half elf zichtbaar is op de bij- en afschrijvingen het juiste beeld weergeeft. "Een tweede vraag is of iemand die twee keer zijn huur overmaakt, dat bedoeld of onbedoeld is. Dan mogen we het geld wettelijk gezien niet terughalen bij de huurbaas, we kunnen in zo'n geval alleen bemiddelen. In de context van het artikel staat het heel erg kort door de bocht."

Gerelateerde artikelen