Beurs23 mei '14 10:49

'Investeringen in infra cruciaal voor groei'

Auteur: Thijs Baas

Het is voor de groei van de Nederlandse economie noodzakelijk dat we nu geld uittrekken voor infrastructuur. Dat zegt Maxime Verhagen, voorzitter van branchevereniging Bouwend Nederland, op BNR. In zijn groeiplan voor de economie staan tien infrastructurele projecten die we nu moeten aanpakken. Dat vergt ruim 11,3 miljard euro aan investeringen, verspreid over tien jaar.

Volgens Verhagen is het potje voor infrastructuur de afgelopen jaren als een ‘grabbelton’ gebruikt, meent hij. "Steeds werd er geld uitgehaald of werden er projecten geschrapt, om zo begrotingen sluitend te krijgen. Tot voor kort kon het Infrafonds ook nog rekenen op aardgasbaten, maar dat geld wordt nu gebruikt om het begrotingstekort terug te dringen. Daarnaast wordt het budget van het ministerie niet meer gecorrigeerd voor prijsstijgingen, terwijl Onderwijs en Defensie die compensatie wél hebben gekregen.

"Vroeger werd het fonds gevoed uit de aardgasbaten. De inkomstren worden nu aangewend voor het terugdringen van het financieringstekort. Dat is goed, maar we moeten een structurele voeding en continuëring van het infrafonds vinden. Zonder de overheid kan dat niet, want dat is de grootste opdrachtgever."

Inkomsten
"We verwerven een groot deel van onze inkomsten uit infrastructuur. Van iedere 9 euro die geïnd wordt uit infra gaat er netto maar 1 euro terug naar aanleg en onderhoud van onze wegen. We zijn een doorvoerland en dan is 6 miljard op een rijksbegroting van 267 miljard euro geen overdreven bedrag. Op die manier zadelen we de volgende generaties op met de problemen. Is de gemiddelde wegwerker minder belangrijk dan de gemiddelde leraar of militair?"

Al deze bezuinigingen kosten de sector volgens Verhagen 80 à 100 miljoen euro per jaar, wat neerkomt op het verlies van duizenden banen. Bovendien blijven noodzakelijke infrastructurele projecten liggen, waardoor Nederland op termijn in de problemen komt, constateert Verhagen.

Opzij gezet
Er is vaak geen geld opzijgelegd voor onderhoud, zegt Verhagen, en hij ziet drie mogelijkheden om dat te herstellen: door gemeenten het zelf opzij te laten leggen, door een beroep te doen op geld van de Nederlandse Investeringsinstelling via publiek-private samenwerking of door een deel van de 9 miljard aan te wenden die provincies nog over hebben van de verkoop van energiemaatschappijen. "Er is geen prijscompensatie gekomen voor het ministerie van Infrastructuur."

Bouwend Nederland wil voor een aantal projecten 50 miljoen euro per jaar extra uittrekken. "Dat betelent extra groei, extra banen en dat geld stroomt snel weer terug naar de schatkist. Het is een versnelling van geplande projecten en het geld kan deels uit de markt komen. Maar dan moet moet wel opgenomen worden in de meerjarige planning. Nederland is grotendeels afhankelijk van export, dus moeten er oplossingen komen om die export mogelijk te blijven maken."

Projecten
Projecten die volgens Bouwend Nederland versneld aangepakt moeten worden zijn onder meer de A27 Houten-Hooipolder, de A9 bij Amstelveen en de noordkant van Amsterdam (A7, A8, A9 en A10). Veel sluizen, bruggen, tunnels en viaducten moeten gemoderniseerd worden en de krappe spoorinfrastructuur kan een impuls gebruiken. Ook het Deltaprogramma, dat Nederland tegen overstromingen moet beschermen, is belangrijk. 

"Een aantal zogenaamde kunstwerken nadert het eind van zijn levenscyclus. "Bij het Twentekanaal zie je nu al dat ze het vrachtverkeer niet meer aankunnen. Het merendeel van onze bruggen is in de jaren '70 gebouwd, dan moet je onderhoud plegen of vervangen. Het gaat uiteindelijk toch om miljarden. Je ziet dat een aantal bruggen niet meer gebruikt mag worden voor zwaar verkeer en dat zal binnenkort alleen maar toenemen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen