
Merkenadviesbureau Interbrand heeft vandaag bekendgemaakt dat Apple het meest waardevolle merk van 2014 is. Met een sprong van meer dan 20,5 miljard ligt de waarde van Apple nu op 118 miljard dollar. Het is voor het eerst dat een merk een waarde van boven de 100 miljard weet te behalen. Daarmee ligt de waarde van de totale ranglijst op een recordwaarde van 1,6 biljoen dollar.
Philips
Het Nederlandse merk Philips doet het ook goed in de ranglijst. Het bedrijf heeft namelijk, als eerste Nederlandse bedrijf ooit, een waarde van meer dan 10 miljard dollar behaald. “Dit is natuurlijk een uitzonderlijke prestatie van Philips”, zegt Patrick Stal, managing director van Interbrand. “Met de lancering van een vernieuwende merkidentiteit heeft Philips een sterk fundament gelegd van het merk voor de komende jaren”.
Andere Nederlandse merken die het goed doen in ranglijst zijn Shell en Heineken.
Age of you
Volgens Stal is er op het gebied van merkmanagement een nieuw tijdperk aangebroken. Waar mensen voorheen op zoek gingen naar een merk dat bij ze past is het beeld nu compleet omgedraaid. “De consument wil juist ervaren welk merk zich aanpast aan ons en aansluit op onze ideeën. Het gaat er dan om dat een merk zich om de consument moet heen bouwen en zich moet aanpassen aan de consument. De zogeheten ‘age of you’ is aangebroken. De gepersonaliseerde etiketten van Coca Cola zijn daar een goed voorbeeld van.”
Wat opvalt is dat er veel Westerse bedrijven in de ranglijst staan. Het merk Huawei is het eerste Chinese merk in de ranglijst. En omdat de verkoop van auto’s weer stijgt is het niet heel gek dat er ook veel automerken in de lijst aanwezig zijn.