BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Beurs

Apple meest waardevolle merk

  • BNR Webredactie
donderdag 9 oktober 2014, 10:28

Apple en Google zijn als eerste merken meer dan 100 miljard dollar waard. Daarmee staan ze bovenaan de prestigieuze ranglijst van Best Global Brands. Coca Cola zakt naar de derde plaats, nadat het merk tot twee jaar geleden jarenlang steevast op nummer 1 stond.

Merkenadviesbureau Interbrand heeft vandaag bekendgemaakt dat Apple het meest waardevolle merk van 2014 is. Met een sprong van meer dan 20,5 miljard ligt de waarde van Apple nu op 118 miljard dollar. Het is voor het eerst dat een merk een waarde van boven de 100 miljard weet te behalen. Daarmee ligt de waarde van de totale ranglijst op een recordwaarde van 1,6 biljoen dollar.

Philips
Het Nederlandse merk Philips doet het ook goed in de ranglijst. Het bedrijf heeft namelijk, als eerste Nederlandse bedrijf ooit, een waarde van meer dan 10 miljard dollar behaald. “Dit is natuurlijk een uitzonderlijke prestatie van Philips”, zegt Patrick Stal, managing director van Interbrand. “Met de lancering van een vernieuwende merkidentiteit heeft Philips een sterk fundament gelegd van het merk voor de komende jaren”.

Andere Nederlandse merken die het goed doen in ranglijst zijn Shell en Heineken.

Age of you
Volgens Stal is er op het gebied van merkmanagement een nieuw tijdperk aangebroken. Waar mensen voorheen op zoek gingen naar een merk dat bij ze past is het beeld nu compleet omgedraaid. “De consument wil juist ervaren welk merk zich aanpast aan ons en aansluit op onze ideeën. Het gaat er dan om dat een merk zich om de consument moet heen bouwen en zich moet aanpassen aan de consument. De zogeheten ‘age of you’ is aangebroken. De gepersonaliseerde etiketten van Coca Cola zijn daar een goed voorbeeld van.”

Wat opvalt is dat er veel Westerse bedrijven in de ranglijst staan. Het merk Huawei is het eerste Chinese merk in de ranglijst. En omdat de verkoop van auto’s weer stijgt is het niet heel gek dat er ook veel automerken in de lijst aanwezig zijn.   

Applecoca colaGlobal BrandsGoogleHuaweiPhilipsShell
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Arbeiders Shanghai in opstand tegen coronaregels

Philips aan kop in licht hogere AEX op rustige Hemelvaartsdag

Inspectie: Philips schiet tekort bij terugroepactie apneu-machine

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Zijn we te bang voor escalatie?

Dit is Lucid van plan in Nederland

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

FEMMETJE DE WIND, LEO ALKEMADE & GIOVANCA

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden