
De reden is "onvoldoende kwaliteitsbeleid en onjuiste interne procedures'', maakte de toezichthouder vandaag bekend.
Gewaarschuwd
De boetes hebben betrekking op de periode februari 2008 tot juli
2009. KPMG is volgens de AFM meerdere malen gewaarschuwd voor
tekortkomingen in de procedures, gebruikt voor wettelijke controles bij
onder meer beursgenoteerde ondernemingen, banken en verzekeraars.
Accountantsorganisaties moeten beschikken over een zogeheten stelsel van kwaliteitsbeheersing. Dit stelsel bevat procedures, beschrijvingen en standaarden die door de medewerkers moeten worden gevolgd.
Geen verdere juridische procedures
KPMG laat weten dat er in de loop van 2009 maatregelen zijn genomen
waardoor de organisatie weer voldoet aan de wettelijke eisen. ,,We
accepteren deze kritiek van de AFM over dit specifieke
kwaliteitsonderdeel zoals dat bijna vijf jaar geleden was ingericht.
Inmiddels hebben we ook een reeks belangrijke maatregelen genomen om
onze processen, professionele cultuur en beroepsuitoefening aanmerkelijk
te versterken. We erkennen de tekortkomingen in ons kwaliteitssysteem
die we op dat moment hadden en betreuren dat dit heeft plaatsgevonden'',
zegt KPMG-accountant Marc Hogeboom.
KPMG ziet af van verdere juridische procedures.