Beurs21 jul '14 15:08Aangepast op 21 jul '14 19:01

'Sportsponsoring Lotto gaan niet ten koste van sportbonden'

Auteur: Thijs Baas

De bij NOC*NSF aangesloten sportbonden hoeven zich geen zorgen te maken over een lagere bijdrage van De Lotto als het gokbedrijf een wielerploeg en een schaatsteam gaat sponsoren.

Dat zegt Gerard Dielessen van de sportkoepel. "De Lotto kan daarmee juist voor een hogere omzet van hun kansspelen zorgen en dus voor meer inkomsten voor de sport in de volle breedte'', meent de algemeen directeur van de sportkoepel.

Lotto, een van de kansspelen van het overkoepelende De Lotto, wil zich als sponsor opwerpen voor de huidige Belkinploeg, waar de hoofdsponsor stopt, en de schaatsploeg van Jac Orie, BrandLoyalty. "Dit zou erg mooi nieuws zijn. Op deze manier komt ook er ook weer meer marketinggeld naar de sport'', meldt Dielessen. Voor de huidige Belkin-ploeg zou het de redding betekenen en wellicht dat de ploeg grotendeels bij elkaar kan blijven. Veel renners hebben een aflopend contract en zijn druk in gesprek.

Bauke Mollema zou in verband worden gebracht met TREK, maar dat staat nu mogelijk ook op losse schroeven. Het geld dat De Lotto uit het marketingbudget aan de mogelijke sponsoring gaat besteden zal volgens NOC*NSF geen gevolgen hebben voor het bedrag van momenteel jaarlijks zo'n 40 miljoen euro dat vanuit de kansspelorganisatie naar de sportkoepel gaat. Dat percentage (70 procent van de opbrengst minus prijzengeld en kosten) staat vast. De bijdrage staat de laatste jaren vanwege de economische crisis wel onder druk.

Voor het Nederlandse wielrennen komt de sponsordeal als een geschenk uit de hemel, zegt sportredacteur Ivo van Haaren. "De Belkinploeg was op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en die lijkt hiermee gevonden te zijn. Richard Plugge wilde het nog niet officieel bevestigen, maar Lotto heeft al laten weten dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium zijn. Ze hopen zich aan het eind van de week als hoofdsponsor te kunnen presenteren."

En zo lijkt de dreigende onrust bij Belkin in de kiem gesmoord, meldt Van Haaren. En voor Lotto is de deal interessant om de naamsbekendheid verder te vergroten. Richard Plugge van de huidige Belkinploeg wilde vanochtend overigens nog niets kwijt over de deal. "Wij gaan niet in op namen van potentiële sponsoren. Dat doen we überhaupt niet als we niet rond zijn met partijen. We spreken met diverse partijen, dus ik ga nog geen naam op tafel leggen."

Volgens sport- en mediaconsultant Gijsbregt Brouwer kan de deal voor alle betrokken partijen heel gunstig uitpakken. Het mooie van wielrennen is volgens Brouwer dat het de mogelijkheid biedt om veel exposure te krijgen voor een betrekkelijk schappelijke prijs. In eerste instantie laat Lotto zien dat het werkelijk betrokken is bij de Nederlandse sport. "Lotto moet straks digitale loten gaan verkopen, want dat is de wereld waar we heen gaan. Dan zou een mooi platform ónder die ploegen een mooie gelegenheid zijn om je sales te doen."

Dat de afzetmarkt van de Lotto in eerste instantie erg Nederland is, maakt het er niet per se minder aantrekkelijk op voor Lotto, meent Brouwer. "De huidige Belkinploeg is eigenlijk een onze jongens-ploeg; een ploeg met alleen maar Nederlandse toppers waar alle grote buitenlandse namen de afgelopen jaren naar de achtergrond verschoven zijn. Zoals we vorig jaar de Tour beleefd hebben met Bau en Lau, dat was een soort Hollands glorie. dus ik denk dat het juist een heel mooi platform is om de Nederlandse markt mee te benaderen."

Het wordt een gecombineerde ploeg die vooral op logistiek en organisatorisch gebied gaan samenwerken. Lotto heeft laten weten dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium zijn en hopen zich einde van de week als hoofdsponsor te kunnen presenteren. Plugge wilde vanmorgen bij ochtendspits nog niet ingaan op de geruchten. Zaakwaarnemer van Mollema weet in ieder geval waar de Groninger volgend jaar rijdt. Kan 2 dingen betekenen, of hij was al op de hoogte van deze sponsordeal of hij heeft zijn renner inderdaad bij een andere ploeg gestald. Brand Loyalty zal naast Lotto ook als geldschieter aan boord blijven. Lotto verliest dankzij de nieuwe kansspelwet haar monopolie positite en zal zich dus op andere manieren profileren. Daarom is dit vanuit Lotto oogpunt een logische zet. Met schaatsen en wielrennen hele jaar door naamsbekendheid. Aan de andere kant kan je je afvragen wat voor gevolgen dit heeft voor de breedtesport in nederland. Veel sportbonden zijn afhankelijk van de afdracht van Lotto aan de bonden en die liepen de laatste jaren door mindere inkomsten al terug


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen