Beurs31 okt '13 06:32Aangepast op 31 okt '13 17:22

Tijdschriften-bubble dwingt Sanoma tot sanering

Auteur: Thijs Baas

Sanoma Media Nederland (SMN) gaat grondig reorganiseren. Tijdschriften als Playboy en Panorama worden verkocht of zelfs opgeheven.

Journalisten 'van buiten' waren vanochtend niet welkom in het gebouw van Sanoma, zegt verslaggever Laurens Boven. Dat heeft alles te maken met de bedrijfsbijeenkomst waar zo'n duizend medewerkers bij aanwezig waren. Paradoxaal genoeg komen de personele klappen juist het hardst aan bij de titels die blijven. "Daar vallen ontslagen, die moeten echt bezuinigen."

Bij die andere bladen is de sfeer goed en zien ze de toekomst veel zonniger tegemoet, omdat er vaak al zwarte cijfers gedraaid worden. Een persvoorlichter voegde daaraan toe dat het vooral ook het ondersteunende personeel is dat onzeker is voor zijn baan. "Volgens de hoofdredacteuren van Playboy en Panorama is de sfeer het slechtst bij de bladen die bij Sanoma blijven."

Onverwacht
Het bedrijf schrapt ongeveer 500 banen bij zijn tijdschriftentak, werd vanochtend bekendgemaakt. De maatregelen komen niet onverwacht, vindt tijdschriftenexpert Carolien Vader. "De Nederlandse tijdschriftenmarkt is een soort 'tijdschriften-bubble'. De medewerkers van Sanoma krijgen vanochtend even voor acht uur te horen wat er precies gaat gebeuren bij de uitgever van bladen als Margriet, Panorama en Nieuwe Revu.

Sanoma gaat zich richten op 17 titels, terwijl van 32 titels wordt bekeken of ze kunnen worden samengevoegd of verkocht. Onder de zogenaamde focusmerken vallen titels als Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA (Vrouwen), Donald Duck en Tina. Andere titels worden onderworpen aan een 'strategische heroriëntatie': Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau (Glossies), Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl. KIJK.

Vooral mannenbladen en glossy's lijken dus de dupe zijn van de saneringsdrift, zegt Vader, tevens oprichter van de Bladendokter. "Twee weken geleden hebben we ook gespeculeerd op wat er allemaal ging gebeuren en dat viel reuze mee. Maar actualiteit en papier is natuurlijk niet meer z'n goede combinatie. Weekbladen hebben het over het algemeen wat moeilijker dan bladen met een lagere frequentie. De overstap van papier naar tablets gaat het harder bij mannen dan bij vrouwen en het gaat sneller bij kranten dan bij magazines."

NVJ
Voor Yvonne Dankfort van de NVJ is het verdwijnen van de 500 banen een forse tegenvaller, al komt de saneringsronde niet als een verrassing. ""Wij hebben de afgelopen maanden gezien dat bij alle grote uitgeverijen al gereorganiseerd is of is het aantal titels teruggebracht en bij de kleine uitgeverijen treden steeds meer faillissementen op. Het is echt een ontzettend zwaar jaar voor de tijdschriftjournalistiek."

Dankfort geeft de hoop niet op voor titels die Sanoma afstoot. Bij kleinere organisaties of de doorstart van een titel zal de overhead omlaag kunnen, wat de levensvatbaarheid groter maakt dan bij een beursgenoteerde organisatie als Sanoma. 

Ijdschriftenkenner Rob van Vuure erkent dat veel uitevers zich vergist in de snelheid waarmee de markt verandert. "Het richt zich nu op Sanoma, maar het telt voor alle uitgeverijen. Er zijn inderdaad heel veel bladen, maar wat nu vooral de emotie teweeg brengt is dat ook heel bekende titels opeens om gaan vallen. Titels die we allemaal kennen, die straks allemaal weg zijn. In de verkoop, dat zal ook wel meevallen."

Verzadigd
De komst van online, social media en tablets verklaart de moeilijke markt maar ten dele, zegt Carolien Vader. De Nederlandse tijdschriftmarkt is verzadigd en dat er tijdschriften gaan verdwijnen is evident. Bijna alle uitgevers hebben een saneringsronde ingestart en dat kan ook niet anders: Nederland is een heel klein taalgebied. Het geldt ook voor de omroepen en de kranten. Het heeft met het verzuilde verleden te maken.

Een strak uiterlijk, relevantie een goede intenties zijn noodzakelijk om in dit bladenlandschap te kunnen overleven. "En niet alleen proberen om concurrentie te bieden aan een goedlopend blad of proberen om een marktsegment te vullen. Consumenten willen in een tijd van laag consumentenvertrouwen gewoon een blad met relevante inhoud."

Gerelateerde artikelen