Uit een onderzoek van FNV Jong blijkt dat mbo's toekomstige leerlingen verkeerde en slechte voorlichting geven over de kans op een baan later. Van de tien populairste opleidingen heeft de helft een slecht arbeidsmarktperspectief.
Verkooppraatjes
Mbo-opleidingen die heel populair zijn, maar waar bijna geen werk meer in te vinden is, zijn 'helpende zorg & welzijn' en 'pedagogisch werker kinderopvang'.
FNV Jong-voorzitter Dennis Wiersma noemt verder de opleidingen 'pop en media' en 'event & styling'. "Dat vinden heel veel jongeren heel leuk. Alleen is er geen droog brood in te verdienen in de komende jaren. En dat vertellen die opleidingen er niet bij in die mooie foltertjes en verkooppraatjes."
Wiersma wil dat de minister de instroom in de populaire opleidingen beperkt. "Heel veel opleidingen zijn heel populair, maar leiden je uiteindelijk vooral op voor een kaartenbak. Volgens mij moeten we daar vanaf."
Afspraken
Gertrud van Erp van de werkgeversorganisaties MKB Nederland en VNO-NCW op BNR: "Daar waar een aantal ROC's dezelfde opleidingen aanbiedt, en er zijn niet genoeg leerlingen, moet bijvoorbeeld een uitruil plaatsvinden. Aan de andere kant: daar waar er teveel liefhebbers zijn voor opleidingen die weinig arbeidsmarktperspectief hebben, zullen we duidelijk aan moeten geven dat het niet de bedoeling is dat zoveel leerlingen die opleiding gaan volgen."
Zij wil dat werkgevers en het onderwijs structureel samen gaan kijken aan wat voor personeel behoefte is en vervolgens bindende afspraken maken. Een branche waar mbo'ers juist heel gemakkelijk aan de slag zullen komen, is de techniek.