Beurs25 feb '13 06:35

Kersverse ondernemer rijdt de crisis ondersteboven

Auteur: Pieter van den Akker

De transportsector wordt hard geraakt door de crisis. Toch zijn er ondernemers die juist in deze sector hun geluk beproeven.

Je moet het maar durven: een nieuw bedrijf opstarten in tijden van crisis en dan ook nog in een noodlijdende sector. BNR volgt deze maand ondernemers die precies dat doen, en ook nog eens succesvol zijn. Ondernemer Gerard van de Weert verruilde zijn comfortabele baan voor een avontuur in de transportsector. En nog geen twee jaar op weg is Omega Logistics een doorslaand succes.

Vrachtwagens
"Toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt om mijn eigen transportbedrijf op te starten, was het eerste dat ik ging doen het halen van mijn vrachtwagenpapieren", vertelt directeur Gerard van de Weert van Omega Logistics tegen verslaggever Jigal Krant. "Het ging me niet gebeuren dat ik hier zo meteen vrachtwagens op mijn terrein had staan die ik niet zelf kon besturen. En we startten echt vanuit het niets. Dat betekende dat ik wanneer we opdrachten binnenhaalden, ook zelf moest gaan rijden."

Van de Weert: "De ene dag kwam ik bij mijn klanten in pak binnen, probeerde ik een opdracht binnen te halen, en als dat lukte, kon het zo maar zijn dat ik de volgende dag zelf alle zendingen ging ophalen met de vrachtwagen."

Van de Weert was vroeger in loondienst bij TNT, had carrière gemaakt en ontving een goed salaris. Totdat hij in 2011 op een feestje stond en aan zijn vrienden vertelde dat hij voor zichzelf ging beginnen. Wat zijn vrienden zeiden? "Die verklaarden me allemaal voor gek. Iedereen heeft het over de crisis in de transportsector."

Goede keuze
Scepsis bij zijn vrienden of niet, hij is ervan overtuigd dat hij een goede keuze heeft gemaakt. "We draaien zeer positieve cijfers, groeien erg hard. Onze omzet is in 2012 verdrievoudigd en de komende jaren willen we dat doortrekken."

Een opvallend succes, want in 2012 waren er ten opzichte van het jaar ervoor liefst 30 procent meer faillissementen in de sector. "Het begint met het uitstippelen van je strategie. Welke markt ga je bedienen? Hoe ga je dat doen? De transportsector kent meerdere sectoren. Je kunt voor de bouw werken, maar ook voor de health care, de zorglogistiek, zoals wij doen. Ziekenhuizen, apotheken, het vervoeren van medische hulpmiddelen."

Switchen
Volgens Van de Weert kan je in tijden van crisis 'makkelijker kiezen welke kant je op gaat'. "Omdat de traditionele partijen, die al jaren in de sector zitten, niet zo makkelijk meer kunnen switchen van sector, klant of van doelgroep."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen