Beurs23 okt '13 18:12

Velours Noir deelt directe rechtse uit aan Douwe Egberts

Auteur: Harmen Simon Teunis

Het nieuwe koffiemerk Velours Noir ligt nu wee weken exclusief bij Albert Heijn in de schappen. Albert Heijn is tevreden met de verkoop. Maar DE Master Blenders, ofwel Douwe Egberts, is minder blij.

Paul Moers, retail- en merkendeskundige en oud-medewerker van Ahold, noemt het een ramp door Douwe Egberts dat Velours Noir nu in de schappen ligt bij Albert Heijn. "Je moet niet vergeten dat ze zo’n 65 procent van de markt in handen hebben en dat is geweldig. Ze hoeven eigenlijk alleen maar op te boksen tegen de huismerken. Dat hebben ze altijd briljant gedaan. In zo’n markt kun je alleen maar verliezen. De grootste partij in de wereld komt Nederland binnen. En dat is een directe rechtse. Dat is tanden uit de mond. Dat is ontzettend pijnlijk."

Een reactie van Douwe Egberts op de Nederlandse markt is heel lastig, zegt Moers. "Velours Noir zit echt in het hogere segment. Dat introduceert zichzelf nu via Albert Heijn. Maar je kunt er de klok op gelijk zetten dat binnen half jaar Jumbo ook langs komt en dat ook de planken wil hebben. Voor je het weet zitten al die winkels in Nederland vol met Velours Noir. Dan zie je het marktaandeel zomaar afkalven. Of ze moeten met een waanzinnige innovatie komen, en die zie ik niet zomaar van de planken komen. Het enige antwoord is, zorgen dat je het in buitenland beter gaat doen. Dan kun je compenseren voor wat je in Nederland verliest."

Interessante markt
Dat er andere merken de markt in Nederland ooit zouden betreden, was te verwachten. "Je weet dat Nederland het land is met de hoogste koffieconsumptie ter wereld. Dus het is wel logisch dat er naar gekeken wordt. Maar je kunt je ook afvragen hoe belangrijk Nederland überhaupt is in het wereldtoneel. Je weet dat gewoon iedereen op zoek is naar groei in stabiliserende markten. Dan is een markt als Nederland toch wel interessant."

Minder koffie in pads
De consument lijkt de afgelopen jaren aan het twijfelen gebracht over de kwaliteit van Douwe Egberts, zegt Moers. En dat kunnen de oud-topmannen Michiel Herkemij en Jan Bennink zichzelf aanrekenen. Zo maakte Herkemij in een interview met De Volkskrant openbaar dat er in de loop van tijd minder koffie in de Senseo-pads werd gedaan.

"Herkemij en Bennink zijn de afgelopen jaren twee heel aparte mannen geweest. Ze hebben namelijk ontzettend veel kritiek op het bedrijf zelf gegeven. Maar hoe stom kun je zijn om over je negatief uit te laten over je eigen bedrijf? Ik vind dat ze dat buitengewoon ongelukkig gedaan hebben. Want daarmee hebben ze ook de consument een stuk kritischer gemaakt."

Extern te weinig gebeurd
Douwe Egberts was dit jaar ook druk geweest met de overname door JAB. Maar het speelt al langer, zegt Moers. Want de aandacht is de afgelopen jaren vooral naar binnen gericht. "Extern is er eigenlijk veel en veel te weinig gebeurd."

Een fout die het bedrijf in de jaren '90 ook al maakte, zegt Moers. "Perla was het koffiemerk van Albert Heijn wat de markt helemaal deed opschudden en allemaal nieuwe dingen introduceerde. Toen werd DE wakker en heeft daarna een aantal heel uitstekende dingen. Maar je ziet de laatste paar jaar dat het toch weer ingeslapen is."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen