
Dat blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers en Iron Mountain. "Het heeft eigenlijk wel een beetje een dubbele moraal", zegt Jeroen Strik, commercieel directeur van Iron Mountain Benelux op BNR.
Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven de risico's toch wel goed inschatten. Maar het krijgt geen prioriteit. "Het lijkt wel een explosieve mix te zijn van een steeds grotere boost aan data die er gegenereerd wordt, gecombineerd met allerlei kostenbesparingen die lopen", zo omschrijft Strik de situatie bij veel bedrijven. Dus hebben de bedrijven grip verloren op hun informatiestroom? "Dat lijkt wel uit het onderzoek te komen", zegt Strik.
Er zijn drie stappen te nemen, zegt Stik. "Eén is door te zorgen dat de directie zich bewust wordt van het feit dat het speelt. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna de helft van de respondenten zegt dat het dataverkeer niet belangrijk is voor hun directie. Dat is wel schokkend. Ten tweede: krijg grip op wat je hebt, en welke wetgeving erop van toepassing is. En de laatste stap: neem je medewerkers mee door training en door het belang van informatie uit te leggen."