
Het Witte Huis houdt de situatie van Detroit in de gaten, maar er komt geen bailout voor de stad. De Motor City vroeg vannacht faillissement aan . Het is de grootste stad in de VS ooit die dit deed.
Obama krijgt ervan langs
De 'noodmanager' van Detroit denkt dat schuldeisers hooguit
nog zo'n 10 procent van hun originele
claims terug kunnen krijgen
. Waar Detroit in de jaren '70 nog hulp kreeg, zegt
redacteur Jan Postma, springt het Witte Huis dit keer niet bij. "En
het is op zich logisch dat ze dat nu niet meer doen, want dan
hadden ze het al veel eerder moeten doen. Je ziet meteen dat Obama
er flink van langs krijgt, met name uit Republikeinse hoek."
De krantenkoppen spreken volgens hem boekdelen: 'Obama to Detroit: drop dead.' 'Obama saved Detroit, then killed Detroit.'
In 2009 redde Obama de auto-industrie in Detroit nog met een grote bailout. Maar dat ziet hij nu niet zitten. En dan komen de Republikeinen met een fragmentje uit een speech van Obama, waarin hij eigenlijk een beetje aan het opscheppen is: 'We refused to let Detroit go bankrupt'.
Lege handen
Dat slaat natuurlijk niet op de stad, maar op de
auto-industrie. Maar die twee dingen zijn wel met elkaar verbonden.
De autofabrieken verkopen weer auto's. De boardroom kan weer
tevreden zijn, maar de inwoners van Detroit staan met lege
handen."
Wat het faillissement voor de inwoners van Detroit betekent? "Het licht gaat niet meteen uit. Dit is eigenlijk het begin van een nieuwe onderhandelingsronde, dus er is nog veel onduidelijk. Maar er zal van een kale kip nog net even wat vet geschraapt worden."
Huizen met gaten
Doordat de stad zo groot is, moet Detroit ook in gebieden
waar nog maar heel weinig mensen wonen gas, water en licht leveren.
"Het is een heel rare stad. Ik heb daar eens een verkeerde afslag
genomen en belandde in een soort oorlogslandschap: een rij huizen
met allemaal gaten."