Beurs29 jan '13 08:20Aangepast op 29 jan '13 09:09

Philips verwacht langzame start 2013

Auteur: BNR Webredactie

Philips heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een nettoverlies geleden van 355 miljoen euro. De cijfers werden gedrukt door een boete van ruim 500 miljoen euro uit Brussel voor verboden prijsafspraken over beeldbuizen.

Het operationele resultaat, exclusief de boete, steeg met 50 procent tot 875 miljoen euro. Het winstcijfer lag onder de gemiddelde analistenverwachting. De omzet steeg met 7 procent op jaarbasis tot 7,2 miljard euro.

Over heel 2012 steeg de omzet met 4 procent tot 24,8 miljard euro. Het bedrijf boekte een winst van 231 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 1,3 miljard euro in 2011.

Langzame start
Vanwege de uitdagende economische omstandigheden, met name in Europa en de Verenigde Staten, verwacht Philips dat de omzet in 2013 langzaam van start zal gaan en in de tweede helft van het jaar verder zal aantrekken. Het concern houdt vast aan zijn financiële doelen voor dit jaar. Zo mikt het bedrijf op een winstmarge van 10 tot 12 procent.

"We hebben duidelijke vooruitgang geboekt in 2012, maar er moet nog veel gebeuren om het volledige potentieel van Philips te benutten'', zei topman Frans van Houten. De focus blijft liggen op het verbeteren van de efficiëntie en investeren in innovatie. Philips stelt een dividend voor van 0,75 euro per aandeel.

Consumentenelektronica
Ook maakte het bedrijf dinsdag bekend dat het zijn Lifestyle Entertainment-activiteiten, waaronder audio, video en multimedia, op afstand zet. Het bedrijf heeft een licentiedeal gesloten met het Japanse Funai Electronic, zo werd dinsdag bekendgemaakt.

Eerder sloot het elektronicaconcern al een vergelijkbare overeenkomst voor de televisie-activiteiten met TPV Technology. Het idee is dat het Philips-merk op de producten aanwezig blijft, terwijl de productie en distributie volledig uitbesteed wordt.

Funai is al 25 jaar een vaste partner van Philips. Vorig jaar sloot het concern al een distributie-overeenkomst met het Japanse concern voor Lifestyle Entertainment in Noord-Amerika.

Goede stap
"Deze business daalt met meer dan 10 procent per jaar en ook de marges zijn heel mager. Daarom heeft Philips besloten om een licentieovereenkomst te sluiten", vertelt Analist Hans Slob van Rabobank International.

"We vinden het een goede stap, omdat het portfolio van Philips hierdoor een stuk sterker wordt. Ook het groeipotentieel van de onderdelen die overblijven beter zijn en ook het margeprofiel van Philips zal hierdoor duidelijk zal verbeteren."

150 miljoen euro
Funai betaalt Philips 150 miljoen euro in contanten en zal verder ook licentievergoedingen voor de merknaam betalen. De licentie-overeenkomst heeft een looptijd van ruim 5 jaar en de optie om daarna weer te worden verlengd. Philips verwacht de afspraken over de activiteiten in de tweede helft van het jaar af te ronden, het video-onderdeel gaat in 2017 naar de Japanners.

Gerelateerde artikelen