Beurs20 mrt '12 16:56

Luxemerken doen het goed

Auteur: Anne-Greet Haars

Luxe merken zoals Louis Vuitton doen het goed in tijden van recessie. Ralph Lauren, BMW en Rolls-Royce: ze zitten allemaal in de lift.

Dat blijkt uit de lijst van waardevolste merken van het Britse advieskantoor BrandFinance.

Geen last van recessie?
"Mensen beweren dat luxe merken weinig last hebben van de recessie", vertelt Rik Riezebos (merkendeskundige). "Binnen de luxe merken wordt er ook weer onderscheid gemaakt tussen 'absolute luxury brands' en meer eenvoudige luxe merken. De laatste hebben toch iets meer last van de recessie", legt Riezebos uit.

Geen alternatief
"Bij luxe producten is er vaak geen alternatief. Mensen nemen geen ander model, omdat er geen alternatief is. Bij een dure tas stellen mensen misschien een beslissing uit, maar ze nemen geen goedkopere tas", legt Riezebos uit. "Bij een pot pindakaas kunnen mensen wel makkelijker voor een huismerk kiezen."

Azië
"Je zou de populariteit van merken eigenlijk per continent moeten bekijken. BMW is populair in Azië en heeft enorm veel profijt gehad van de verkoop in China", vertelt Riezebos.

Hoogste Nederlandse notering
Shell is het hoogste Nederlandse merk op de lijst van waardevolst merken; het bedrijf staat op de 19e plek. "Dat verbaast me niet. We zien in andere lijstjes ook dat Shell hoog scoort. Het bedrijf heeft over het algemeen een goede naam", aldus Riezebos.

Gerelateerde artikelen