BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Provisieverbod: een zegen of een hel?

  • Pieter van den Akker
woensdag 2 januari 2013, 8:43
Diederick van Thiel, directeur en oprichter van online hypotheekadviseur EyeOpen: "De consument heeft jarenlang te kampen gehad met verborgen kosten in de vorm van provisies. Vanaf nu weet hij vooraf waar hij aan toe is." Pieter Lalkens van het FD: "Die bankadviseur zal heel goed duidelijk moeten maken waarom hij even goed advies geeft als de onafhankelijke adviseur."

De concurrentiestrijd tussen de financiële adviesbureau's barst los. Dat schrijft het Financieele Dagblad over het provisieverbod dat sinds gisteren van kracht is.

Consumenten moeten nu rechtstreeks betalen voor hypotheek- en verzekeringsadvies. Zij zullen nog meer gaan kijken naar de prijs, service en kwaliteit van het advies, schrijft het Financieele Dagblad.

Consumenten krijgen nu een aparte rekening gepresenteerd voor het advies. De prijs van dat advies wordt daardoor steeds belangrijker. De digitale adviseur biedt uitkomst. Nu de consument zelf moet betalen voor advies, ontstaat er ineens veel meer marktwerking tussen de adviesbureau's. Is die concurrentiestrijd al losgebarsten?

Strijd losgebarsten
Diederick van Thiel, directeur en oprichter van online hypotheekadviseur EyeOpen: "Ja, die is absoluut losgebarsten. De afgelopen maand hebben de grootbanken hun tarieven bekendgemaakt. Daarin zie je al dat bijvoorbeeld de Rabobank door digitale onderdelen van het advies in te zetten 600 euro korting geeft op de adviesprijzen."

De markt is er klaar voor, gelooft Van Thiel. "De consument heeft jarenlang te kampen gehad met verborgen kosten in de vorm van provisies. Vanaf nu weet hij vooraf waar hij aan toe is. Nog steeds zal dat in het begin bij de tussenpersoon leiden tot hoge prijzen: tussen de 2000 en 3000 euro, zo is de verwachting. Digitaal advies zal daar een enorme korting op bieden, zodat er ook echt gekozen kan worden."

'Liever niks betalen'
Wat de consument wil betalen voor dat advies? "Er zijn veel onderzoeken naar gedaan", antwoordt van Thiel. "Het merendeel van de Nederlandse consumenten wil eigenlijk helemaal niet betalen voor advies. Daar komt het in principe op neer. Maar als uitgelegd wordt wat de waarde van het advies is - dat dat in de loop van een hypotheek tot 30 duizend euro kan schelen, zijn consumenten wel bereid om te betalen. Tussen de 2000 en 3000 euro is wel heel veel, de gemiddelde consument zal onder de 1000 euro willen betalen."

Bankfee's
Het provisieverbod zal er al langere tijd aan te komen, weet Pieter Lalkens van het FD. "Een aantal adviseurs heeft daar al een voorschot op genomen en is al overgegaan tot vaste beloning, het rechtstreeks in rekening brengen van de adviesfee's. Maar dat geldt voor de bankadviseurs niet. Die moeten dat nu ook gaan doen, moeten van tevoren zeggen 'zo duur is mijn advies'. Dus het speelveld wordt duidelijker en ook bij banken moet je voor advies gaan betalen. In die zin wordt de boel op z'n kop gezet."

Opmerkelijk, want de banken zullen hun eigen producten aanprijzen. De consument zal daar aan moeten wennen, gelooft Lalkens. "Die bankadviseur zal heel goed duidelijk moeten maken waarom hij even goed advies geeft als de onafhankelijke adviseur. Maar het gaat alleen om zijn eigen producten, dat klopt."

financiële productenHypothekenprovisiesprovisieverbod
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play