BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Garantiefonds Oad vergoedt geen losse vluchten

  • Thijs Baas
donderdag 26 september 2013, 17:51 Update: donderdag 26 september 2013, 18:47
"Vanochtend is ons door de hotelmanager duidelijk gemaakt dat we onze kamer niet meer op mochten. De kamersleutel is geblokkeerd en er is ons duidelijk gemaakt dat we eerst moeten betalen."

De telefoon bij zowel de ANVR als Oad staat nog altijd roodgloeiend, na het faillissement dat gisteren werd uitgesproken. Mensen maken zich zorgen over de status van hun geboekte reis. Het garantiefonds vergoedt veel, maar geen losse vliegtickets.

Er komen nog altijd heel veel telefoontjes binnen van mensen die op de bestemming zitten en van mensen die nog moeten gaan. "Heel divers", zegt Frank Oostdam, directeur en voorzitter van brancheorganisatie ANVR. Het aantal is moeilijk te tellen en er komen er ook heel veel bij Oad, zegt

"Het klinkt wat raar gelet op de gebeurtenissen van gisteren, maar er zijn nu ook vakantiegangers met tussenkomst van het SGR - het garantiefonds - gewoon op vakantie gestuurd, dus ook dat kan. We brengen nu met het SGR en de curatoren om hoeveel mensen het gaat, waar ze zitten, wat de afspraken zijn. Als we dat in kaart hebben gebracht kunnen we een goede oplossing vinden."

Turkije
Veel mensen die de afgelopen tijd nog nietsvermoedend een reis boekten bij Oad, verkeren nu in onzekerheid. Zo ook Gerard Haagen, die met zijn dochter Denise in het Ramada Resort Lara in Turkije zit. "Vanochtend is ons door de hotelmanager duidelijk gemaakt dat we onze kamer niet meer op mochten. De kamersleutel is geblokkeerd en er is ons duidelijk gemaakt dat we eerst moeten betalen, eerder kunnen we de kamer niet meer op."

Oostdam gaat ervan uit dat reizigers die nu al op de bestemming zijn er weinig van merken. "Wat we wel horen is dat vakantiegangers door hoteliers wordt gevraagd het hotel te verlaten omdat Oad de rekening niet heeft betaald. Je kunt dan het beste de twee telefoonnummers bellen die op de Oad-site staan gemeld, van de SGR of de curator. Maar het beste is gewoon Oad te bellen."

'Meestal gaat het goed'
Ook kan de gedupeerde reiziger op de site van de SGR het claimformulier downloaden, invullen en zelf de meerprijs die de hotelier vraagt even voorschieten. "Gelukkig gaat het in de meeste gevallen wel goed, maar dit zijn natuurlijk situaties die je eigenlijk niet wilt." Één probleem: de SGR vergoed wél pakketreizen, maar geen losse vliegtickets. "Dat klopt, dat is de regel: individuele vliegtickets geboekt via een reisbureau valt niet onder de dekking van SGR. Dus dat is pech gehad.

Óf je moet beschikken over het ticket zelf, zegt Oostdam: "Als ze een ticket hebben uitgeprint en je hebt dat bij je, dan heb je gewoon een overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij en die zal de reis dan toch moeten uitvoeren. Maar in de meeste gevallen is dat niet zo en heb je ook geen bewijs. Wij dekken alleen maar pakketreizen, anders wordt het garantiefonds onbetaalbaar."

BeursFaillissementOadTravel
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Wetswijziging voorkomt faillissement

Opinie | Wachten op de crash

Rechter fluit Staat terug om avondklok

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

De Ochtendspits | 25 februari

ACM onderzoekt of supermarkten kartelafspraken maakten

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play