Garantiefonds Oad vergoedt geen losse vluchten
De telefoon bij zowel de ANVR als Oad staat nog altijd roodgloeiend, na het faillissement dat gisteren werd uitgesproken. Mensen maken zich zorgen over de status van hun geboekte reis. Het garantiefonds vergoedt veel, maar geen losse vliegtickets.
Er komen nog altijd heel veel telefoontjes binnen van mensen die op de bestemming zitten en van mensen die nog moeten gaan. "Heel divers", zegt Frank Oostdam, directeur en voorzitter van brancheorganisatie ANVR. Het aantal is moeilijk te tellen en er komen er ook heel veel bij Oad, zegt
"Het klinkt wat raar gelet op de gebeurtenissen van gisteren, maar er zijn nu ook vakantiegangers met tussenkomst van het SGR - het garantiefonds - gewoon op vakantie gestuurd, dus ook dat kan. We brengen nu met het SGR en de curatoren om hoeveel mensen het gaat, waar ze zitten, wat de afspraken zijn. Als we dat in kaart hebben gebracht kunnen we een goede oplossing vinden."
Turkije
Veel mensen die de afgelopen tijd nog nietsvermoedend een reis boekten bij Oad, verkeren nu in onzekerheid. Zo ook Gerard Haagen, die met zijn dochter Denise in het Ramada Resort Lara in Turkije zit. "Vanochtend is ons door de hotelmanager duidelijk gemaakt dat we onze kamer niet meer op mochten. De kamersleutel is geblokkeerd en er is ons duidelijk gemaakt dat we eerst moeten betalen, eerder kunnen we de kamer niet meer op."
Oostdam gaat ervan uit dat reizigers die nu al op de bestemming zijn er weinig van merken. "Wat we wel horen is dat vakantiegangers door hoteliers wordt gevraagd het hotel te verlaten omdat Oad de rekening niet heeft betaald. Je kunt dan het beste de twee telefoonnummers bellen die op de Oad-site staan gemeld, van de SGR of de curator. Maar het beste is gewoon Oad te bellen."
'Meestal gaat het goed'
Ook kan de gedupeerde reiziger op de site van de SGR het claimformulier downloaden, invullen en zelf de meerprijs die de hotelier vraagt even voorschieten. "Gelukkig gaat het in de meeste gevallen wel goed, maar dit zijn natuurlijk situaties die je eigenlijk niet wilt." Één probleem: de SGR vergoed wél pakketreizen, maar geen losse vliegtickets. "Dat klopt, dat is de regel: individuele vliegtickets geboekt via een reisbureau valt niet onder de dekking van SGR. Dus dat is pech gehad.
Óf je moet beschikken over het ticket zelf, zegt Oostdam: "Als ze een ticket hebben uitgeprint en je hebt dat bij je, dan heb je gewoon een overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij en die zal de reis dan toch moeten uitvoeren. Maar in de meeste gevallen is dat niet zo en heb je ook geen bewijs. Wij dekken alleen maar pakketreizen, anders wordt het garantiefonds onbetaalbaar."