Beurs14 jan '13 11:53Aangepast op 14 jan '13 20:40

Wereld te winnen met synergie en gokinkomsten

Auteur: Thijs Baas

De Nederlandse televisiemarkt voor voetbal heeft nog een hoop potentie, zowel voor live-wedstrijden als voor samenvattingen. Maar daar kan wel een prijskaartje aan hangen voor de consument.

Dat zegt Alex Tielbeke, directeur bij Eredivisie Media & Marketing, bij BNR Paul van Liempt. De gevolgen voor de prijs van een Eredivisie Live-abonnement kan Tielbeke nog niet overzien. "Als je naar onze betaalzender kijkt betaal je ongeveer 15 euro, in het buitenland is dat veel meer. Alles staat of valt bij een verdere ontwikkeling van de zender. Het gaat om twee keuzes: welke marketingpower kan deze genereren en welk bedrag wil men betalen?"

Prijspeil
"In ieder land pas je de prijs aan op het prijspeil waar consumenten op aanslaan. We zijn heel goedkoop en natuurlijk kan het zijn dat je een ander prijsprofiel wilt als je een andere zender wordt, maar voorlopig zie ik het niet veranderen. We zouden graag in voetbal verder willen. In 2008 zijn wij erin geslaagd in Nederland met Eredivisie Live een tweede sportzender te starten. Als er dan mooie competities voorbijkomen, zijn we geïnteresseerd en willlen we altijd proberen of we ze binnen kunnen halen.

Sinds december is er veel met Fox gepraat over de organisatievorm en -structuur. Fox wil het product verder ontwikkelen, met mogelijk een nieuw open net, waarop samenvattingen kunnen worden uitgezonden. "Het is allemaal nog heel pril, dus we praten heel veel over scenario's. Het gaat vooral om het verder brengen van Eredivisie Live. Fox international Channels is aandeelhouder geworden in Eredivisie Media en Marketing, dus meer dan het bekende tv-bedrijf."

In Nederland is er in ieder geval nog een wereld te winnen op het gebied van de synergie tussen het open net en het liveproduct, en dat kan doorwerken in de kosten. In de keuze voor een mediapartner met betrekking tot de samenvattingen op het open net kijken we met name naar twee pijlers: wat kan deze partner betekenen in de marketing van Eredivisie Live en welk bedrag hebben zij over voor de rechten?

Bwin
Andere bronnen van inkomsten ziet Tielbeke wel degelijk. Op dit moment wordt volgens hem in Nederland naar schatting jaarlijks 200 miljoen euro gegenereerd met gokken op sport, zonder dat de Eredivisieclubs daarvan profiteert. "We vinden dat we een klein beetje recht hebben op de inkomsten uit kansspelen. We hopen dat er nieuwe kansen komen met het opengaan van de kansspelmarkt. Het liefst werken we samen met bestaande binnenlandse of buitenlandse partijen, zoals Lotto/Toto of Bwin, maar we overwegen ook mogelijkheden om zelf iets op te starten."

De wet biedt in ieder geval een opening om toegang te geven tot het kansspelnet. Lotto/Toto levert 50 miljoen euro op, maar in een schimmiger circuit wordt nog zeker 150 miljoen euro verdiend, waarover de staat geen omzetbelasting en kansspelbelasting ontvangt. En de eredivisie(clubs) dus ook niet. "Het is wat zuur als je daar als aanbieder van het product niet van profiteert. Als er ruimte komt in de wetgeving weten we hoe we moeten gaan toehappen."

Eén van de belangrijkste uitdagingen zal zijn om matchfixing buiten de deur houden, meent Tielbeke. Toch ziet hij wat dat betreft hoopgevende ontwikkelingen in andere landen waar de wet op de kansspelen wordt of is verruimd. "Ik vind dat in Engeland de markt het heel goed doet en in Denemarken heeft de verruiming van de wetgeving goed uitgepakt."

Gerelateerde artikelen