BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Honderden ontslagen bij KLM

  • Anne-Greet Haars
woensdag 31 oktober 2012, 7:58

In de komende twee jaar dreigen zeker 1300 werknemers van KLM hun baan te verliezen. De vliegmaatschappij moet namelijk verder afslanken om uit de rode cijfers te blijven.

Dat schrijft De Telegraaf vandaag. Volgens de krant lijkt het cao-overleg muurvast te zitten. Dinsdag werd het overleg opnieuw afgebroken. De verwachting is dat er pas eind november verder wordt onderhandeld.

De luchtvaartmaatschappij weigert ieder commentaar zolang de onderhandelingen nog lopen.

Bevredigend kwartaal
Dankzij herstructureringsmaatregelen en gunstige wisselkoerseffecten heeft Air France-KLM een bevredigend derde kwartaal achter de rug. Alleen bij de vrachttak verslechterden de resultaten.

Cijfers
De nettowinst steeg van 14 miljoen euro een jaar geleden tot 306 miljoen euro. De operationele winst steeg met 27,5 procent tot 506 miljoen euro en de omzet nam met 5,8 procent toe tot 7,18 miljard euro. Analisten rekenden in doorsnee op een nettowinst van 327 miljoen euro, een operationele winst van 439 miljoen euro en een omzet van 7,14 miljard euro.

Capaciteitstoename
"Bij het passagiersvervoer zorgde een geringe capaciteitstoename in de sector voor een hogere omzet per passagier. De omzet werd verder opgevoerd door gunstige wisselkoerseffecten als gevolg van een lagere euro. Daar stond een verdere verslechtering van cargo tegenover'', aldus het bedrijf.

"Zoals eerder aangegeven begint het herstructureringsprogramma 'Transform 2015' een significant drukkend effect te hebben op de kosten.''

Omzet
De omzet uit het vervoer van passagiers steeg met 7,9 procent tot 5,7 miljard euro, geholpen door een positief valuta-effect van 4,4 procent. De operationele winst bij deze activiteit steeg met 27 procent tot 453 miljoen euro ondanks een stijging van de brandstofrekening met 231 miljoen euro.

Vrachtdivisie
De vrachtdivisie had last van een verdere afkoeling van de wereldeconomie en overcapaciteit in de luchtvaartsector. Het vervoerde tonnage daalde met 6,6 procent, terwijl de beschikbare capaciteit met 3,7 procent daalde. De omzet bij cargo daalde met 1,9 procent tot 758 miljoen euro, terwijl het operationele verlies bijna verdubbelde van 37 miljoen euro een jaar geleden tot 67 miljoen euro.

Air France-KLM handhaafde de verwachting dat het operationele resultaat in de tweede helft van het jaar hoger zal zijn dan de 195 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Air France-KLMEconomieKLMLuchtvaartontslagen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | 'Grotere versoepelingen pas eind maart'

Kabinet polst OMT over openen terrassen

Schiphol en luchtverkeersleiding wil geluidshinder beperken

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play