ING: onbekend wanneer storing is opgelost
De storing bij ING is opgelost. Dat zegt een woordvoerder van de bank. Volgens hem zijn de problemen met af- en bijschrijvingen opgelost en zijn deze weer volledig zichtbaar. Ook het saldo wordt weer correct weergegeven.
De storing heeft bij klanten van de bank woensdag voor veel onrust gezorgd. De ING-woordvoerder benadrukt dat de bank klanten excuses aanbiedt. "Iedereen heeft recht op gemakkelijk en foutloos bankieren.'' Hij zegt dat de bank nu 'in detail gaat uitzoeken hoe dit heeft kunnen ontstaan, om dit in de toekomst te kunnen voorkomen'.
'Verkeerde zichtbaarheid'
ING-woordvoerder Jeroen Baardemans noemde de situatie eerder op de avond op BNR 'heel erg vervelend'. "Het heeft echt te maken met een verkeerde zichtbaarheid." Maar er waren ook klanten van de ING die niet kunnen pinnen. Baardemans daarop: "Dat is mogelijk nóg vervelender. Daar kan ik alleen maar onze oprechte excuses voor aanbieden."
Volgens de woordvoerder is er 'absoluut geen sprake van een hackaanval'. "We hebben te maken gehad met een storing die vannacht heeft plaatsgevonden. Met onze collega's van IT hebben we daar uiteraard uitvoerig onderzoek naar gedaan. Zij hebben gezien dat er sprake was van een storing, die helaas vervelend gevolgen heeft gehad."
'Dramatische gevolgen'
Volgens Detailhandel Nederland kan de storing in het betalingsverkeer 'dramatische' gevolgen hebben voor winkeliers. De organisatie doet een beroep op de bankensector meer moeite te doen een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven.
Detailhandel Nederland kreeg woensdag diverse meldingen over klanten in winkels die hun boodschappen niet konden afrekenen omdat ze, door een fout van ING, rood stonden op hun rekening. "Dat veroorzaakte opstoppingen bij de kassa's en zorgde voor teleurgestelde klanten. Bovendien kan het dramatisch uitpakken voor winkeliers. Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer 250 miljoen euro om. Als hierdoor ook maar 1 procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen.''
Oproep aan banken
De organisatie doet een oproep aan de banken om voor de betrouwbaarheid van hun betalingssystemen in te staan. "Als klant en winkelier moet je zonder meer op die systemen kunnen vertrouwen. We hopen dan ook dat banken deze storing serieus nemen en ervoor zorgen dat niet meer gebeurt. Ze zouden betere back-upsystemen moeten hebben en, als er toch storingen zijn, beter moeten communiceren.''
Volgens verschillende ING-klanten is de storing nog níet helemaal opgelost. Zij wijzen erop dat hun saldo nog niet is gecorrigeerd of dat ze nog steeds niet kunnen inloggen met Mobiel Bankieren.