Consument minder somber, maar koopt weinig
Het consumentenvertrouwen in Nederland is deze maand opnieuw iets verbeterd, hoewel de koopbereidheid onveranderd laag blijft. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De index voor het vertrouwen steeg 3 punten en kwam uit op -32. De stemming verbeterde voor de derde achtereenvolgende maand, na een historisch dieptepunt in februari.
"Er zit een kleine vertraging in de cijfers: het vertrouwen is in mei gestegen, maar de cijfers van de uitgaven gaat nog over maart", vertelt Peter Hein van Mulligen van het CBS.
Minder somber over toekomst
Consumenten zijn vooral minder somber over de toekomst. Zo verbeterde het oordeel over het economisch klimaat in het komende jaar met 13 punten. Ook over de economie in het afgelopen jaar was de consument minder negatief dan in april. Deze deelindicator economisch klimaat steeg 8 punten naar -45.
"Het niveau ligt nog steeds heel laag, maar het is wel het hoogste niveau sinds eind vorig jaar. We zien nu al drie maanden op een rij een stijging in het consumentenvertrouwen en dat is positief", legt Van Mulligen uit.
Financiële situatie
Consumenten waren wel negatiever over hun financiële situatie. Ze vonden het de tijd dan ook niet rijp voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, concludeert het statistiekbureau. Per saldo daalde de deelindicator koopbereidheid 1 punt naar -24.