BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Pensioenfondsen investeren miljarden in buitenlandse wegen

  • Anne-Greet Haars
dinsdag 26 februari 2013, 6:07 Update: dinsdag 26 februari 2013, 10:36
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt: "Wij vinden dat er in Nederland voldoende investeringsmogelijkheden zijn in huizen, wegen en andere zaken." Harmen Geers (APG) en Roos Vermeij (PvdA) bespreken hoe investeren in Nederland aantrekkelijker kan worden gemaakt FD-correspondent Gerben van der Marel: "Nederlandse pensioenfondsen zeggen dat Nederlandse projecten eigenlijk te klein voor ze zijn." FD-correspondent Gerben van der Marel: "President Obama heeft er twee weken geleden in zijn State of the Union nog wat over gezegd." Van der Marel: "Pas na een jaar of tien gaat er rendement uitkomen."

APG, vermogensbeheerder van onder meer ambtenarenpensioenfonds ABP, wil de komende jaren drie miljard euro extra investeren in buitenlandse tolwegen, bruggen en windmolenparken.

Voor twee nieuwe tolwegen in Texas is al 200 miljoen dollar uitgetrokken, zo schrijft het Financieele Dagblad vanmorgen. Maar de Nederlandse regering wil juist dat pensioenfondsen meer geld stoppen in Nederlandse wegen.

"Nederlandse pensioenfondsen zeggen dat Nederlandse projecten eigenlijk te klein voor ze zijn", legt FD-correspondent Gerben van der Marel uit. "Ze hebben een wereldwijde focus. Ze beleggen heel veel van hun geld via Wall Street en speuren de wereld af naar renderende projecten. En zo komen ze steeds vaker op infrastructuur uit."

Minimale investering
Nederland is dus te klein voor APG. Volgens Van der Marel heeft dit fonds bijna 300 miljard onder beheer. "Ze moeten eigenlijk een minimale investering van 100 miljoen hebben. Ze willen niet een heel project financieren en kijken dan naar projecten die groter zijn dan 1 of 2 miljard in totaal. Dan vallen de meeste Nederlandse projecten af."

Harmen Geers van vermogensbeheerder APG legt uit waarom er vooral wordt geïnvesteerd in infrastructuur. "Ten eerste is het buitenland veel groter dan Nederland. Ten tweede zijn projecten waarin wij effectief kunnen beleggen hier te weinig voor handen."

Slechte infrastructuur
De infrastructuur in de VS is op sommige plekken heel erg slecht, vertelt Van der Marel. "Er zijn veel bruggen aan onderhoud toe en snelwegen zitten vol met gaten. President Obama heeft er twee weken geleden in zijn State of the Union nog wat over gezegd. Hij riep op tot meer privaat kapitaal en dit is één van de weinige voorbeelden waar dat al gebeurd is. Dit is een voorbeeld van een publieke en private samenwerking, dat je in Amerika weinig zit."

Lange adem
Een belangrijk risico bij dergelijke investeringen is dat er jarenlang geïnvesteerd moet worden. Van der Marel: "Er wordt nu gebouwd, dat gaat nog zeker twee à drie jaar duren. Dan komen de eerste tolinkomsten binnen, maar daarmee moeten de lokale leningen aan de overheid worden afbetaald. Pas na een jaar of tien gaat er rendement uitkomen. Dus het is een project met lange adem, waarbij het heel moeilijk is om tussendoor uit te stappen. Dat kan lang niet zo makkelijk als bij een aandeel of obligatie."

Risico
Volgens Van der Marel kan het ook misgaan met deze investering, als veel minder Amerikanen besluiten om door die tolpoortjes heen te gaan. "Ze hebben allerlei instellingen laten doorrekenen hoeveel tolinkomsten er binnen gaan komen. Als die er naast zitten en de automobilisten blijven weg, dan wordt het een faliekante mislukking voor de Nederlandse pensioenfondsen."

Als het aan het CDA ligt, gaan de pensioenfondsen een stuk meer investeren in eigen land. Kamerlid Pieter Omtzigt zegt op BNR: “Nederlandse pensioenfondsen investeerden voor de euro meer dan de helft van hun vermogen in Nederland en nu is dat tussen de 10 en 15 procent. Wij vinden dat er in Nederland voldoende investeringsmogelijkheden zijn in huizen, wegen en andere zaken."

Belemmeringen
De CDA'er gaat verder: "We hebben de pensioenfondsen keer op keer opgeroepen om samen met de regering om de tafel te gaan zitten om te kijken of en welke belemmeringen er zijn. Wij willen de pensioenfondsen niet verplichten om in een bepaald project te gaan investeren. Dan heeft de overheid vaak de neiging om iemand te dwingen ergens in te investeren dat niet rendabel is. Je moet ze niet dwingen om Fyra-treinen te kopen. Ze moeten zelf weten hoe. Maar het zou wel goed zijn als de pensioenfondsen om tafel gaan om aan te geven waar de belemmeringen zitten als die er zijn.”

Inflatiegerelateerde vergoeding
Volgens Pvda-Tweede Kamerlid Roos Vermeij hoeft er niet uitsluitend in Nederland te worden geïnvesteerd, maar moet er door de pensioenfondsen wel een afweging worden gemaakt. De overheid moet meer doen om die afweging in Nederlands voordeel uit te laten vallen. "Ik snap APG als ze zeggen dat er hier te weinig investeerbare projecten zijn. Daar ligt ook een taak voor de overheid om deze meer te creëren. Onze windmolenparken kunnen ook wel een extra boost gebruiken, maar dan moet investeren wel interessant zijn."

Om investeren in Nederland aantrekkelijker te maken zou Geers graag zien dat de overheid bij investeringen een inflatiegerelateerde vergoeding hanteert. "Dat zou het voor ons een stuk aantrekkelijker maken, maar dat gebeurt nu niet en dan houdt het op."

'Genoeg projecten in Nederland'
Tegelijkertijd houden de pensioenfondsen het er dus op dat het voor hen dankzij grote projecten over de grens veel rendabeler is om daar te investeren. Omtzigt: “Er zijn genoeg projecten in Nederland die ook die omvang hebben. Als je in Nederland wegen of scholen of andere zaken bouwt – universiteiten hebben bijvoorbeeld grote bouwprojecten -, waarom zou je dan alleen in buitenlandse projecten gaan zitten? Je moet natuurlijk niet alles naar Nederland halen, maar iets meer dan 10 procent.”

Geen verplichting
Omtzigt is ‘heel erg huiverig’ om ambtenarenpensioenfondsen te verplichten een minimaal percentage van hun investeringen in Nederland te doen. Op het moment dat je verplichtingen aan pensioenfondsen oplegt, ga je zo ongeveer vertellen waarin je moet investeren. Ik heb veel liever dat er een committent is van de fondsen dat ze onderdeel zijn en ook hier hun geld kunnen laten werken.”

buitenlandEconomiePensioenfondsenwegen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog Corona | Gezondheidsraad: Langere tijd tussen prikken is optie en kan leiden tot iets minder opnames

Duizenden reizigers wachten nog op vouchergeld

Opinie | Gluurapparatuur

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Een tweede huis als belegging

Of eksters van bling bling houden en bacteriën doodgaan in de vriezer

Bedrijven focussen te veel op transactie en te weinig op emotie

Keren reizigers weer massaal terug in het OV?

Opinie | Powells optimisme is net zo voorspelbaar als dat het morgen weer licht wordt

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play