
Krant en e-paper krijgen van maandag tot en met zaterdag drie herkenbare lagen: bijblijven, doorgronden en vooruitblikken. De beste manier om dat te presenteren is Berliner, in de vertrouwde zalmroze kleur. Een compacter formaat was al langer een wens van de lezer. Ook de zaterdagkrant, die weer FD heet, is vernieuwd en verrijkt met de nieuwe katernen Uitzicht en Personal Finance. En elke zaterdag ontvangt de lezer ook weer het eveneens vernieuwde magazine FD Persoonlijk.
Voorsprong
Jan Bonjer, hoofdredacteur van het FD: "Met het FD beginnen
professionals hun dag met een voorsprong, zakelijk en privé. Daarom
is onze nieuwe pay-off: de oorsprong van de voorsprong. Die
professionals zullen we, naast meer verdieping en nadrukkelijker
vooruit kijken, namelijk nog meer voorsprong bieden door duidelijk
inzicht te geven in wat nieuwsontwikkelingen voor hem of haar
bedrijfsmatig en persoonlijk kunnen betekenen: nieuws waarmee je
iets kunt, of zelfs moet."
</p> <p> <strong>Mediagebruik veranderd</strong> <br/>Uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag publiceerde blijkt dat het Financieele Dagblad de betaalde oplage mede door webabonnementen licht heeft zien stijgen. Jacques Kuyf, directeur FD Mediagroep: "Lezers van het FD lopen voorop in het veranderende mediagebruik van consumenten. Een kwart van onze lezers heeft bijvoorbeeld een digitaal abonnement, veel meer dan bij enige andere krant. Om onze lezers en adverteerders goed te bedienen, moeten wij daarom voorop blijven lopen op het gebied van crossmediale nieuws- en informatievoorziening, en blijven investeren in al onze producten en kanalen. Het resultaat daarvan is vanaf vandaag te zien in de papieren krant en de e-paper."</p> <p>Directeur uitgever Eugenie van Wiechen van de FD Media Groep zegt in gesprek met verslaggever Jeroen Stans over de keuze voor het Berliner-formaat : "We luisteren naar onze lezer. Die vraagt van ons eigenlijk twee dingen: een compacter formaat en het snelle overzicht, verdieping en het vooruitblikken. Dat zijn de drie nieuwslagen die we terug laten komen in deze krant. Kleiner, zonder onze inhoudelijkheid op het spel te zetten."</p> <p> <strong>Aantrekkelijker <br/></strong>Piet Bakker, lector cross media aan de Hogeschool Utrecht: "Als er één krant is in Nederland die zich niet druk hoeft te maken of het een succesnummer is, is het het FD wel. Niet alleen op papier, dat wordt iets minder, maar de oplage van het papier en digitaal samen blijft heel keurig op peil. De mensen die de krant lezen, hebben daar een goede reden voor. Ze vinden die krant ongelooflijk plezierig om te lezen, dus je moet proberen ook voor die groep af en toe iets nieuws te brengen. En dit is echt veel aantrekkelijker."</p>