Beurs7 mrt '13 13:06

Crisis helpt supers aan hogere omzet

Auteur: Marjan van den Berg

In de supermarkt wordt meer uitgegeven. Speciaalzaken verliezen juist klandizie. Volgens marktonderzoeker GfK is er een verband tussen deze twee ontwikkelingen...

De supermarkten hebben in februari hun omzet 2,3 procent zien stijgen tot 2,51 miljard euro, vergeleken met 2,45 miljard een jaar eerder. Dat meldt marktonderzoeksbureau GfK.

Kassabon
Consumenten bezochten de supermarkt iets vaker (0,7 procent) en per bezoek werd 1,6 procent meer uitgegeven. De gemiddelde waarde van de kassabon steeg op jaarbasis van 21,88 euro naar 22,23 euro. Over de eerste 2 maanden steeg de supermarktomzet met 3,2 procent tot 5,64 miljard euro, tegen 5,46 miljard in dezelfde periode vorig jaar.

Jumbo, Lidl en Albert Heijn hebben hun klantenkring vorig jaar kunnen uitbreiden, meldt GfK. Bijna 6,5 miljoen huishoudens bezochten Albert Heijn in 2012. Na Albert Heijn hadden Lidl en Aldi vorig jaar de meeste klanten.

Speciaalzaken
De stijgingen wijzen niet economisch herstel, zegt Joop Holla van GfK. "We praten alleen over de supermarkten in dit geval. We zien dat de omzetten van de speciaalzaken, maar ook de horeca onder druk staan. Er is sprake van -wat wij noemen- trading down: de consument gaat die trap af en geeft minder uit bij speciaalzaken en horeca, en wat meer bij de supermarkt om zichzelf toch te verwennen."

Daarbij is de concurrentie tussen de supermarkten groot, merkt Holla. "Albert Heijn maakte gisteren op de voorpagina van De Telegraaf bekend dat zij dezelfde prijs voor 2 liter Coca Cola hanteert als Aldi. Eén dag later hebben alle supermarkten dezelfde prijs, dus men houdt elkaar angstvallig in de gaten."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen