Randstad ziet voorzichtig herstel
Randstad ziet een voorzichtig herstel op de Europese markten. Vorig jaar zag 's werelds op een na grootste uitzendconcern de totale omzet met 8 procent dalen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 3,8 miljard euro.
Het onderliggende bedrijfsresultaat zakte met 17 procent tot 91,5 miljoen euro. Die ontwikkelingen voldeden aan de verwachtingen van analisten. De nettowinst klom met 3 procent tot 29,7 miljoen euro.
"Voor ons is het heel erg belangrijk hoeveel werkbare dagen er in een kwartaal zitten. Het eerste kwartaal is altijd het zwakst, en nu hebben we nog twee dagen minder in vergelijking met vorig jaar. Als we die cijfers zouden corrigeren voor die twee dagen, dan hadden we dezelfde winstgevendheid als vorig jaar", vertelt Randstad-topman Ben Noteboom donderdag op BNR.
Europa
Over de positieve toon van Randstad over het herstel in Europa, zegt Noteboom: "We hebben altijd vroege cijfers, omdat we eigenlijk live informatie hebben van alle arbeidsmarkten. En we zien in alle Europese landen dat het verbetert door het kwartaal heen, behalve in Frankrijk en België. Maar in Spanje was er bijvoorbeeld 4 procent groei in maart."
Goede start
Het bedrijf sprak van een relatief goede start van het jaar. De omzet per werkdag nam nog altijd met 3,7 procent af, maar die afname was beduidend kleiner dan de min van 5,3 procent in het laatste kwartaal van 2012. Daarbij nam de daling gedurende het eerste kwartaal steeds verder af, tot minder dan 3 procent in maart. Die gunstige ontwikkeling zette door in april, aldus Randstad.
Sterkste daling in Frankrijk
Op de belangrijkste markten ging de omzet van Randstad vorig kwartaal nog altijd achteruit. De daling was het sterkst in Frankrijk, waar de opbrengsten 12 procent lager lagen dan een jaar eerder. In Nederland zakte de omzet met 1 procent, in de Verenigde Staten met 3 procent.
Randstad wist zijn kosten met 24 miljoen euro te verlagen ten opzichte van de eerste 3 maanden van 2012. Het bedrijf blijft de komende maanden sterk op de kosten letten, maar verwacht in het lopende kwartaal wel wat meer uit te geven door nieuwe investeringen in marketing.