Zwakke economie zorgt voor lekkere uitverkoop
Een recessie is heel vervelend maar biedt ook mooie kansen. In de winkels bijvoorbeeld, want de uitverkoop is al begonnen.
De detailhandel heeft het moeilijk. Maar er komt een heel belangrijke periode aan met eerst Sinterklaas en vervolgens kerst. En idealiter daarna de uitverkoop.
“Het lijkt wel alsof die al gestart is. Zeker als je naar wat langer geleden terugkijkt, dan begon de uitverkoop van de winterspullen eigenlijk pas eind december begin januari. Dat startte eigenlijk pas na de kerst. Nu lijkt het erop dat we zelfs voor Sinterklaas met korting kunnen kopen", zegt retaildeskundige Frank Quix van Q&A Research en Consultancy.
Het zou wel eens een uitverkoop kunnen worden die zijn weerga niet kent. Tenminste als je buitengewoon hoogleraar eMarketing & Distance Selling Cor Molenaar mag geloven. “Er wordt veel minder gekocht dan men verwacht heeft. Dat betekent dat de retailers behoorlijk veel assortiment en voorraden hebben die ze wel moeten kwijtraken voor 1 januari, want daar zit hun geld in."
Nerveus worden
En de winkelier begint zo nerveus te worden, dat hij al vóór Sinterklaas begint met stunten. “En als de een start, kan de ander niet achterblijven. Het is steeds lastiger om heel stil te blijven zitten en niets te doen."
Dan is het dus moeilijk om als retailer je poot stijf te houden, zegt ook hij. “De winkelier zit natuurlijk in een moeilijke positie. Maar wat het allerbelangrijkste is, is dat als hij niet die korting geeft en niet de omzet heeft, dan pakt iemand anders die.”
Omzet boven marge
En dat is volgens Quix ook best verstandig. “Dan is het toch belangrijk om de omzet te hebben en dan maar met wat minder marge. Anders heb je nog wel de volle marge op de producten, maar als je ze niet verkoopt heb je helemaal geen marge."
Dat risico neemt de Bijenkorf dus. Woordvoerder Michel Bos: “Bij Bijenkorf hebben we altijd goede acties voor onze klanten. De grote sale start voor ons pas op Tweede Kerstdag. Tot die tijd focust de Bijenkorf zich op gifts.”
Btw-rally
Hoewel het detailhandelscijfer er in het derde kwartaal niet best uit zag, was het cijfer toch nog te positief, volgens Molenaar. “Het is zeker vertekend. Want we hebben eind september toch een beetje een btw-rally gehad. Want er kwam een btw-verhoging van 19 procent naar 21 procent. Dus als mensen iets wilden kopen, hebben ze dat eerder gedaan. Wat ik nu hoor van de retailers wordt ik niet blij van. Ik ben heel benieuwd hoe het vierde kwartaal gaat lopen.”
De eerste indicatie komt vrijdag al uit de VS. “Want donderdag is het Thanksgiving in Amerika. En vrijdag begint het koopseizoen voor de kerstverkoop. Dat is altijd een goede indicatie van hoe de economie er voor staat en wat het consumentenvertrouwen. Als dat positief is, heeft dat zeker effect op Nederland. Want dan ontstaat er meer vertrouwen. Maar als het tegenvalt, zijn de effecten ook in Nederland aanwezig”, zegt Molenaar.