Beurs16 apr '13 20:32

Sterfhuisconstructie voor kansloze winkelstraten

Auteur: Thijs Baas

Maar liefst 2 miljoen vierkante meter aan winkelpanden komt de komende zeven jaar leeg te staan, omdat de consumenten alsmaar méér kopen via het internet. Dat schreef het FD vanmorgen. Rotterdam lijkt al klaar voor de enorme leegstand die eraan zit te komen.

De vraag naar het aantal vierkante meters neemt in bepaalde delen van de stad af, terwijl in de binnenstad de behoefte aan vierkante meters toeneemt. Ook is een grotere variatie in het aanbod van harte welkom, als het aan Hamit Karakus, wethouder economie en ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Rotterdam, ligt.

"We kijken gericht in welke wijken we de winkelgebieden versterken. Je moet bepaalde delen van de stad levendig houden, en dat betekent dat je andere winkelstraten moet saneren. Daar zijn we ook mee bezig. In de binnenstad zien we wel groeipotentie, omdat mensen graag naar je binnenstad willen komen. Dat betekent dat je een andersoortig winkelaanbod moet hebben."

Grootstedelijk
Zo moet het Rotterdamse Zuidplein een meer grootstedelijke functie krijgen. "We gaan de boel daar verlevendigen. We hebben daar het grootste busstation van Nederland en dat betekent dat we de passagiers meer gaan verleiden om in het winkelcentrum inkopen te gaan doen. Ook gaan we de buitenkant van het winkelcentrum aantrekkelijk maken en er een extra functie aan toevoegen en het gebied eromheen een onderdeel van het winkelcentrum laten worden."

De winkeliers worden zeker niet weggejaagd, benadrukt Karakus. "Maar we gaan daar als gemeente niet meer investeren. De ondernemers die daar zitten, kunnen blijven of verhuizen naar een locatie waar ze toekomst hebben. Maar we gaan het wel afbouwen. Dat komt inderdaad neer op doodbloeden, maar je zorgt ervoor dat ondernemers nog redelijk hun brood kunnen verdienen."

Vertrouwde plek
De oproep aan de ondernemer is in feite dat het nuttig is om eens goed na te denken of er op de vertrouwde plek nog wel genoeg toekomst is. "Wat je ziet is dat de combinatie met internet een hele belangrijke gaat worden. Het is niet zo dat er geen winkels meer nodig zijn. Je moet de winkels dusdanig inrichten dat het een verleiding wordt. Mensen moeten beleven. Verleiden is klantvriendelijkheid, het product laten zien en het product beleven. We hebben onderzocht dat klantvriendelijkheid het allerbelangrijkste is."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen