Scheveningen wordt vismerk
Vissers in Scheveningen komen met een eigen merk om meer te verdienen aan hun vangst. De ,,Scheveninger’Best’’ wordt op bestelling gevangen en buiten de klok van de visafslag geleverd.
Het merk wordt komende vrijdag gelanceerd. Het moet niet alleen borg staan voor kwaliteit en versheid, maar ook aantonen dat de vis op een verantwoorde manier is gevangen.
Overheidssteun
De overheid steunt het project. Het project is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie in het kader van het Nederlandse Operationeel Programma 'Perspectief voor een duurzame visserij'. Het wordt medegefinancierd uit het Europees Visserij fonds.
Lage prijzen
De vissers kampen al jaren met lage prijzen voor hun vangst en daar komen de laatste tijd weer de hoge dieselprijzen bij. Daarom wordt in de vissector gezocht naar mogelijkheden om te komen tot een betere verkoopprijs. In Scheveningen is het nieuwe merk een initiatief van rederij Jaczon, de visafslag Scheveningen en de groothandel Den Heijer.
Duurzaam en dagvers
De vissoorten die worden aangevoerd zijn schol, tong, kabeljauw, rode poon, mul en inktvis. De zeven kotters die worden ingezet maken gebruik van vistechnieken die ongewenste bijvangst verminderen en de zeebodem minder in beroering brengen. De vis die onder het merk wordt aangevoerd is dagvers. Bovendien komt ook vissoep met het nieuwe merk op de markt.
Supermarkt moet wachten
Ondernemers, zoals horeca, kunnen voor de Scheveninger’Best terecht bij de Makro en de consument kan het nieuwe merk kopen in de visspeciaalzaken. In de toekomst moet het merk ook te vinden zijn in de supermarkt.