Dat blijkt uit een prognose van consultancybureau McKinsey. De markt voor luxe goederen wordt dit jaar geschat op 145 miljard dollar, ruim 110 miljard euro.
Sterke groei
Dit jaar is de markt voor dure goederen iets afgekoeld, onder meer
door maatregelen tegen corruptie en een iets minder uitbundige groei van
de Chinese economie. Maar de aanwas van rijken en de hogere
middenklasse blijft de vraag de komende jaren toch stuwen, denkt
McKinsey. "In geen enkel land ter wereld wordt momenteel zo veel
uitgegeven aan luxe artikelen als in China'', aldus het rapport.
Steeds meer Chinezen doen hun aankopen ook in het buitenland. Hongkong en Macau zijn de meest populaire shopping-bestemmingen. Maar ook Europa wordt, vooral door de relatief lage stand van de euro, aantrekkelijk voor Chinezen die iets te besteden hebben.
Online shoppen
Volgens McKinsey staan de online-aankopen in China nog in de
kinderschoenen en hebben de meeste consumenten een voorkeur voor inkopen
in een echte winkel. Daarnaast maakt de Chinese consument ook een
opmerkelijk snelle verandering door, merkt het rapport op. 'Ervaren'
shoppers hebben nu al liever goederen die min of meer onopvallend zijn
en lopen niet meer graag te koop met spulletjes waarop de merken in
grote letters geschreven zijn.