Beurs11 dec '12 17:20

Chinezen snakken naar luxe

Auteur: BNR Webredactie

Chinese consumenten zijn over 2 jaar goed voor de aankoop van een derde van alle luxe goederen wereldwijd. Nu nemen ze een kwart van de luxe tassen, schoenen, horloges en juwelen voor hun rekening.

Dat blijkt uit een prognose van consultancybureau McKinsey. De markt voor luxe goederen wordt dit jaar geschat op 145 miljard dollar, ruim 110 miljard euro.

Sterke groei
Dit jaar is de markt voor dure goederen iets afgekoeld, onder meer door maatregelen tegen corruptie en een iets minder uitbundige groei van de Chinese economie. Maar de aanwas van rijken en de hogere middenklasse blijft de vraag de komende jaren toch stuwen, denkt McKinsey. "In geen enkel land ter wereld wordt momenteel zo veel uitgegeven aan luxe artikelen als in China'', aldus het rapport.

Steeds meer Chinezen doen hun aankopen ook in het buitenland. Hongkong en Macau zijn de meest populaire shopping-bestemmingen. Maar ook Europa wordt, vooral door de relatief lage stand van de euro, aantrekkelijk voor Chinezen die iets te besteden hebben.

Online shoppen
Volgens McKinsey staan de online-aankopen in China nog in de kinderschoenen en hebben de meeste consumenten een voorkeur voor inkopen in een echte winkel. Daarnaast maakt de Chinese consument ook een opmerkelijk snelle verandering door, merkt het rapport op. 'Ervaren' shoppers hebben nu al liever goederen die min of meer onopvallend zijn en lopen niet meer graag te koop met spulletjes waarop de merken in grote letters geschreven zijn.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen