Beurs24 nov '11 11:00Aangepast op 24 nov '11 11:20

Ombudsman haalt uit naar UWV

Auteur: BNR Webredactie

De Nationale Ombudsman heeft donderdag flinke kritiek geuit aan het adres van uitkeringsinstantie UWV.

Het UWV kampt, gezien de honderden klachten, met structurele problemen. Maar de organisatie is niet in staat uit te zoeken hoe dat komt, schrijft ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport.

Klanten beter bedienen
Volgens Brenninkmeijer moet het UWV zijn klanten beter bedienen, klachten beter afhandelen en beter luisteren naar de burger. Mensen moeten goede informatie krijgen, in begrijpelijke taal en toegeven als er fouten worden gemaakt.

Brenninkmeijer vindt het ook erg dat UWV niet in staat blijkt op korte termijn te garanderen dat brieven met gevoelige, persoonlijke informatie van het juiste adres worden voorzien.

Onderzoek
De ombudsman stelde een onderzoek in naar acht veel voorkomende klachten over onder meer de informatieverstrekking en de onderbouwing van terugvorderingen.

Brenninkmeijer beklaagt zich ook over de medewerking van UWV aan het onderzoek. "Het UWV moet de burger én mij beter bedienen. Mijn onderzoek mag niet worden gefrustreerd door trage of zelfs onjuiste informatie."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen