Beurs7 nov '13 16:39

Twitter stevent af op enorme koerssprong

Auteur: Harmen Simon Teunis

Drie kwartier na de handelsaanvang op Wall Street liet de opening van Twitter nog steeds op zich wachten. Vanwege de enorme belangstelling onder beleggers lukte het beursexploitant New York Stock Exchange vooralsnog niet een eerste koers op te maken.

"Er wordt gezocht naar een eerste koers. Dat doen de market makers in overleg met de zakenbank Goldman Sachs, die de introductie leidt. Maar de koers kan elk moment tot stand komen", zegt correspondent Gerben van der Marel, is op de beursvloer.

Wel werd er op basis van de binnenstromende orders een indicatie gegeven van de openingskoers. De verwachting is dat de koers tussen de 42 en 46 dollar zal zijn. "Dat zou een heel aardige koersstijging zijn. Want Twitter is voor 26 dollar verkocht. En als de eerste koers zo rond de 45 dollar zal zijn, heb je het over een koersstijging van zo’n 50 procent op de eerste tik."

De opbrengst van de beursgang kan bij een daardoor uitkomen op een slordige 1,82 miljard dollar. Bestuurders en andere werknemers van de onlineberichtendienst zullen daardoor tonnen tot miljoenen opstrijken.

Intensief proces
Waarom het zo lang duurt, komt omdat het intensief proces is van zoeken naar vraag en aanbod. "Er zijn natuurlijk partijen die toebedeeld hebben gekregen in die beursgang. Er zijn tien heel grote instituten die de helft van de aandelen hebben gekregen. En nu is er natuurlijk vraag van de rest van de markt die geen aandelen hebben gekregen. Particuliere beleggers die gretig zijn, andere instituten die willen kopen. En dan is het zoeken naar die eerste koers, want de ene partij wil verkopen en de andere kant wil toehappen."

In New York lijken ze er vooralsnog weinig om te geven dat het bedrijf in zijn zevenjarige geschiedenis nog geen cent winst heeft gemaakt. "Ik sprak net de operationeel directeur van New York Stock Exchange hier op de vloer. Hij zei: ‘Het maakt ons eigenlijk helemaal niets uit of ze nou winst of verlies maken. Wij bieden gewoon die markt als plek om verhandeld te worden’. Er zijn natuurlijk allemaal rekensommen te maken over die waardering. Als je het terugbrengt naar de verwachte omzet in 2014, zou Twitter 12 keer die omzet verhandelen. En dat is meer dan Facebook. Dus dat is een waardering geprojecteerd op de toekomst, zullen we maar zeggen", aldus Van der Marel.

Gerelateerde artikelen