Beurs4 apr '13 06:49

Storing ING: Detailhandel wil strenger optreden DNB

Auteur: Anne-Greet Haars

De internetstoring van ING is verholpen, maar daarmee zijn de problemen voor de bank nog niet voorbij. Volgens Detailhandel Nederland kan de storing in het betalingsverkeer 'dramatische' gevolgen hebben voor winkeliers.

De organisatie doet een beroep op de bankensector meer moeite te doen een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven. "De problemen zijn gelukkig opgelost, maar daarmee is de discussie nog lang niet afgelopen", vertelt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland.

Opstoppingen kassa's
Detailhandel Nederland kreeg woensdag diverse meldingen over klanten in winkels die hun boodschappen niet konden afrekenen omdat ze, door een fout van ING, rood stonden op hun rekening. "Dat veroorzaakte opstoppingen bij de kassa's en zorgde voor teleurgestelde klanten. Bovendien kan het dramatisch uitpakken voor winkeliers. Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer 250 miljoen euro om. Als hierdoor ook maar 1 procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen.''

Ponjee: "Het is lastig om de schade te berekenen", zegt Ponjee. "Een deel van de klanten besluit om het op dat moment niet daar te kopen of om het niet meer te kopen."

DNB
De Nederlandsche Bank houdt toezicht op het Nederlandse betalingsverkeer. Het is niet de eerste keer dat ING problemen heeft met online bankieren, vorig jaar was het enkele dagen achter elkaar raak. Ponjee vindt dat DNB veel strenger moet optreden. "De storing van gisteren toont maar eens aan dat het betalingsverkeer echt een maatschappelijke en vitale infrastructuur is. Op het moment dat het eruit ligt, heeft het enorme gevolgen. Het zou De Nederlandsche Bank en individuele banken sieren als ze hun verantwoordelijkheid zouden nemen en erin zouden investeren dat dit soort problemen in de toekomst niet meer voorkomen."

"We denken dat de banken en DNB samen moeten optrekken om meer te doen. Denk daarbij aan beter backup systemen en betere communicatie. Want ook op dat laatste was gisteren veel kritiek: mensen zaten lang in onzekerheid over de storing. Ze kunnen veel meer doen dan nu gebeurt", aldus Ponjee.

Vertrouwen
BNR heeft ook De Nederlandsche Bank gevraagd of zij nog met ING in gesprek gaan over de problemen. DNB laat weten niet op individuele banken te reageren, maar er alle vertrouwen in te hebben dat ING er alles aan heeft gedaan om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Gerelateerde artikelen