Beurs11 jun '12 12:19Aangepast op 11 jun '12 13:58

Stap voor stap de schoenenmarkt veroveren

Auteur: Thijs Baas

Een Ugg-store in het voormalig postkantoor op de Rotterdamse Coolsingel, met 150.000 bezoekers in vijf weken. Schoenenketen Van den Assem zette zichzelf daarmee in 2010 definitief op de kaart.

Twaalf jaar geleden al begon Van den Assem met de verkoop van Uggs, die aanvankelijk overigens nauwelijks werden verkocht. Maar toen enkele jaren geleden het tij keerde, was voor Van den Assem het hek ook van de dam. Met dranghekken en extreme verkopen op de Coolsingel tot gevolg.

Shop-in-shop
De schoenenketen is102 jaar oud en vooral in Rotterdam en omgeving een begrip. Maar pas toen Berry van Assem in 1999 in de zaak kwam, begon de grote uitbreiding. Met acht shop-in-shop-stores en vijf gewone winkels wordt het tijd voor een nieuwe stap: eigen winkels buiten Rotterdam.

Maar eerst wil Van den Assem even pas op de plaats maken. "Mede dooor de Ugg-outlet die we in 2010 hebben gedaan, hebben we wel degelijk een bepaalde bekendheid gekregen. Op een gegeven moment ebt dat weg, dus je moet er wel over nadenken", zegt Van den Assem.

Toch wil hij juist die naamsbekendheid verder uitbreiden door ook landelijk 'een aantal stores' neer te zetten. Dat is een onmisbare basis voor het uitbouwen van online-activiteiten. "Wij zijn ervan overtuigd dat fysieke en online winkels elkaar verstevigen. De samenwerking met de grote kledingbedrijven is zeer succesvol en draagt bij aan de naamsbekendheid van Van den Assem."

Jonge medewerkers
Wat dat betreft hoopt Van den Assem veel op te steken van jonge medewerkers op de zaak, én zijn eigen kinderen. "Het is bijna spectaculair hoe die daarmee omgaan. Zich oriënteren op hun iPhone of hun iPad voordat ze vervolgens de winkel instappen of al gelijk online besteld hebben. Hun opbouwende commentaar, daar moet je iets mee doen."

Zoals het ontbreken van een mobiele app, maar zo gezegd, zo gedaan gaat hier niet op. "Ik dacht: meteen regelen, maar je kunt alles wel meteen willen regelen, maar het moet wel goed gebeuren. Zomaar wat doen op online gebied is niet meer aan de orde."

Schoenenzaken hebben grote concurrentie van online webshops, als bijvoorbeeld Zalando en Omoda. En dan zit ook het economische tij nog eens tegen. Toch slaagt Van den Assem er dus nog in om uit te breiden. Nieuwe winkels worden geopend, een eigen schoenenmerk wordt gelanceerd, de onlinewinkel groeit en langs de A20 verrijst een groot distributiecentrum.

Klik hier voor het gesprek dat BNR Paul van Liempt met Berry van Assem had over de toekomststrategie van de schoenenketen.

Gerelateerde artikelen