BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Flinke opsteker voor Rotterdamse haven

  • Pieter van den Akker
woensdag 24 juli 2013, 7:24
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee: "De Nederlandse Betuweroute wordt natuurlijk aantrekkelijker als je ook in Duitsland over zelfstandig spoor naar het Ruhrgebied kan rijden." Ad Toet, directeur van branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer: "Dit gaat zeker grote verschillen maken. Het gaat van Rotterdam een aantrekkelijke vestigingsplaats maken voor allerlei industrie."

De Rotterdamse haven en Nederlandse economie krijgen een flinke opsteker nu de Duitsers eindelijk hún deel van de Betuwelijn gaan aanleggen. Vandaag zetten de Duitsers handtekeningen voor een investering van 1,5 miljard in de spoorwegverbinding van de Nederlandse grens tot het Ruhrgebied.

Dat betekent dat er straks veel meer containers vervoerd kunnen worden tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

Vertraging
De vraag is wanneer de eerste trein over het Duitse deel van de Betuwelijn rijdt. "De vraag is natuurlijk hoe lang het gaat duren voordat 'ie gebouwd gaat worden", antwoordt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, op BNR. "In Nederland is de Betuweroute pas in 2007 open gegaan, terwijl we oorspronkelijk dachten dat het in 1998 zou zijn. Ik hoop dat de Duitsers wat minder vertraging oplopen, maar dat gaat in ieder geval nog wel een aantal jaar duren."

Deze Duitse investering in de Betuwelijn is voor het Nederlandse bedrijfsleven van betekenis, gaat Van Wee verder. "De Nederlandse Betuweroute wordt natuurlijk aantrekkelijker als je ook in Duitsland over zelfstandig naar het Ruhrgebied kan rijden. Dat is nu nog niet het geval. Er is altijd verondersteld in Nederland dat het gedeelte in Duitsland ook gebouwd zou worden en al veel eerder open zou zijn gegaan."

Goed nieuws
Het besluit van de Duitsers valt bij Ad Toet, directeur van branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer in goede aarde. Hij wist al een tijdje dat het er aan zat te komen, maar: "Tegelijkertijd zitten we hier al jaren over in spanning. Er is jaren hard aan gewerkt vanuit het ministerie, havenautoriteiten en het Havenbedrijf. Het is voor ons heel erg belangrijk en heel erg goed nieuws en heel goed voor Nederland."

Dit soort processen heeft soms wat tijd nodig. De regio Noordrijn-Westfalen kan het beste via Nederland worden aangesloten op de zeeën. Het is jammer dat het zoveel jaar heeft moeten duren voordat de spoorlijn is doorgetrokken, maar nu gaat het gebeuren.

Doelstelling
Wat dit betekent voor de vervoerssector in Nederland? "Het betekent dat Rotterdam zijn doelstellingen kan halen met de modal shift, het verschuiven van vervoer op de weg naar spoor en binnenvaart. Dat deze doelstelling nu gerealiseerd kan worden, betekent dat Rotterdam een milieuvriendelijke haven wordt, misschien wel de meest milieuvriendelijke haven ter wereld."

Ook voor het vestigingsklimaat betekent het een flinke impuls, vervolgt Toet. "Ja, dit gaat zeker grote verschillen maken. Het gaat van Rotterdam een aantrekkelijke vestigingsplaats maken voor allerlei industrie."

BetuwelijnHavenRotterdamTrafficVervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Toparchitect Winy Maas (MVRDV)

'Feyenoord klaar voor wedstrijd met publiek'

Barbara Kathmann (wethouder Rotterdam)

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Hoe riskant zijn mRNA-vaccins?

1. Waarom zijn infectieziekten ons te slim af?

18 januari | Britse coronamutant baart OMT zorgen

Auto-Update | Stellantis moet gaan 'stralen'

Opinie | Een Groene Trekker met Gele Wielen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play