Beurs23 jun '11 14:13

Campagne voor pinnen erg succesvol

Auteur: Edme Koorstra

Van alle aankopen onder de tien euro wordt de helft met pin betaald. Eind vorig jaar stond het aantal pinbetalingen onder de tien euro nog op zo'n twintig procent. De campagne Klein bedrag, pinnen mag, die vorig jaar van start ging, lijkt dan ook nuttig te zijn, gezien de stijging.

De campagne moet consumenten aanmoedigen om ook kleine bedragen niet meer contant, maar met de pinpas af te rekenen. Dat lijkt te werken.
Henk van den Broek, voorzitter van Detailhandel Nederland, noemde de cijfers vandaag op het congres Toekomst van het betalingsverkeer in Amsterdam.
Goedkoper
Pinnen is voor de detailhandel in alle gevallen goedkoper dan contante betalingen. "Per miljard contante transacties, kunnen we 100 miljoen euro besparen als ze gepind zouden worden'', aldus Van den Broek. Nu wordt nog ongeveer dertig procent van de transacties in de Nederlandse detailhandel contant afgerekend.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen