Zilvermeeuw verdwijnt uit Amsterdams straatbeeld
De Zilvermeeuw, het 35 jaar oude metrostel van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam, gaat verdwijnen. Vandaag wordt de eerste nieuwe metro, de Metropolis, in gebruik genomen.
''De huidige toestellen komen aan de grenzen van hun capaciteit,'' zegt Bart Schmeink, directeur van de GVB. ''Zeker in de spits op de ringlijn zien we dat veel mensen moeten staan en zich soms zelfs in de metro moeten wurmen. Met de nieuwe metro kunnen we een enorme stap maken in de capaciteit.'' De nieuwe metro's zijn langer en hebben meer staanplaatsen.
De metro's rijden een paar weken later dan gepland, omdat het digitale beveiligingssysteem nog niet aansloot op het analoge systeem in de oude metro's. In totaal komen er 28 nieuwe toestellen te rijden. ''Die zijn er niet van de ene op de andere dag, elke paar weken komt er een nieuwe bij.''
Als alles volgens planning verloopt, wordt het metronet in de hoofdstad in 2017 uitgebreid met de Noord-Zuidlijn, een lijn dwars onder de oude binnenstad door die Amsterdam-Noord verbindt met station Zuid.